Page 47 - Bilgisayar Bilimi Kur 1| I. Bölüm
P. 47

Çoğu programda kontrol modülünden sonra ilk değerler ataması, sonra okuma, hesaplama, ekrana
            yazdırma, çıktı alma vb. gibi işlemler gerçekleştirilir. Kontrol modülü bu süreci kontrol eder. Örneğin
            brüt maaş hesaplama problemi için etkileşim çizelgesi aşağıdaki gibi olabilir.


                                                    Kontrol


                                         Oku        Hesapla       Yazdır


            4.2.3.  GSÇ Çizelgesi
               GSÇ (girdi-süreç-çıktı) çizelgesi problem analiz çizelgesindeki bilgiyi detaylandırır ve düzenler. GSÇ
            çizelgesi dört bölümden oluşur: girdi, süreç, modül referansı ve çıktı (Tablo 6).
                                              Tablo 6: GSÇ Çizelgesi

                    Girdi                 Süreç           Modül Referansı            Çıktı
              Program için gerekli   Adım adım işlemler       Etkileşim        Tüm çıktı beklentileri
                  tüm veriler        (Problem Analiz        çizelgesindeki       (Problem Analiz
                                   Çizelgesindeki 3 ve 4.     modüller        Çizelgesindeki 1 ve 2.
                                        Adımlar)
                                                                                    Adımlar)
               Geçme/Durumunu tespit etmek için GSÇ çizelgesi aşağıdaki gibidir.

             Girdi                 Süreç                            Modül Referansı    Çıktı
             Sınav ve Performans   Sınav puanlarını gir.            Oku                Geçti/Kaldı
             Puanları
                                   Performans puanlarını gir.       Oku
                                   Puan ortalamasını hesapla.       Hesapla

                                   Puan ortalamasının 50’den        Karar
                                   küçük olup olmadığını kontrol et.

                                   Geçme kalma durumunu ekrana      Yazdır
                                   yazdır.

                                   Bitir.                           Kontrol

            4.2.4.  Algoritmalar

               Bu çizelgeleri geliştirdikten sonraki adım, yapılacak işlemleri bilgisayarın anladığı dilde yazabil-
            mektir. Bu yönergeler “algoritma” olarak adlandırılır. “Sözde kod” algoritmaya çok benzer bir dildir ve
            bazen algoritma yerine kullanılabilir. Algoritmayı oluşturmak, bilgisayarda problem çözme sürecinin
            en zor bölümüdür. Modüller etkileşim çizelgesinden ve süreç GSÇ çizelgesinden alınır. Algoritmadaki
            işlem sayısı, programcının problemi çözme yoluna bağlıdır.


            4.2.5.  Akış Şemaları
               Problem çözme sürecimiz, bilgisayarın iletişim kurma yöntemi ile şekillenir. Algoritma, bilgisayara
            hangi işlemi hangi sırada yapması gerektiğini söyleyen yönergeler bütünüdür. Akış şeması ise algorit-
            manın görsel gösterimidir. Programcı, oluşturulan algoritmadan grafiksel gösterimler oluşturur. Akış
            şeması, program geliştirmeye başlamadan önceki son adımdır. Akış şemasında hatalar rahatlıkla görü-



                                                                                                      61
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52