Page 49 - Bilgisayar Bilimi Kur 1| I. Bölüm
P. 49

Akış şemalarını oluştururken dikkat edilmesi gereken bazı noktalar şunlardır:
               1.  Yönergeler, simgelerin içine yazılmalıdır.
               2.  Hatırlatıcı bilgiler simgenin yanına yazılabilir. Böylece akış şeması ek açıklamalı bir şemaya dö-
                  nüşür.
               3.  Bir akış şeması her zaman sayfanın başından başlar ve sonuna doğru gider. Eğer bir sayfaya sığ-
                  mazsa bir ya da daha fazla bağlantı simgesi kullanılarak diğer sayfaya geçilebilir.
               4.  Akış şemasını çizmek için uygun yazılımlar kullanılırsa daha standart bir görünüm elde edilir.
               5.  Simgeler, içeriğindeki yazının rahatça okunabileceği kadar büyük yapılmalıdır.

            4.4. Haricî ve Dâhilî Dokümantasyon
               İyi programcılar, kodları başkaları tarafından rahatça anlaşılabilsin diye satırlar arasına açıklamalar
            yazarlar. Bu açıklamalar, diğer programcılar açısından büyük önem taşır çünkü kod üzerinde değişiklik
            yapılabilmesi için her bir satırın ya da fonksiyonun işlevinin anlaşılması gerekir. Bu şekilde, yazılıma ait
            “dâhilî dokümantasyon” oluşturulmuş olunur. Kod satırları haricinde yazılımın kullanımına ve teknik
            gereksinimlere ait bilgilerden oluşan “haricî dokümantasyon” hazırlanır. Bu bilgiler, diğer kullanıcılar
            tarafından ortaya çıkan problemleri çözmek için kullanılır.

            4.5. Çözümün Programlanması/Kodlanması

               Akış şeması ve algoritmalar tamamlandıktan sonra istenilen bir programlama dili kullanılarak prog-
            ramın yazılması işlemine geçilir ki bu işleme “programlama” ya da “kodlama” adı verilir. Kodlama
            sonucunda programın ne kadar hatasız çalıştığı, algoritmanın etkililiğine bağlıdır.


                     Düşünelim/Deneyelim

                              başla
                                                    çıkış                     dur
                               giriş               “Kaldi”
                           “Sınav-1”, s1

                               giriş               EVET
                           “Sınav-2”, s2

                              giriş                                          çıkış
                        “Performans-1”, p1        ort < 50      HAYIR       “Geçti”

                               giriş
                         “Performans-2”, p2

                            t1 = s1 + s2          ort = t/4


                            t2 = p1 + p2          t = t1 + t2


               Yukarıda iki yazılı ve iki performans puanı almış bir öğrencinin puan ortalamasını hesaplayarak,
            dersten geçip geçmediğini belirleyen akış şeması yer almaktadır. Siz de benzer bir problemi çözüme
            kavuşturacak basamakları akış şemasıyla oluşturmayı deneyiniz.





                                                                                                      63
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54