Page 83 - Bilgisayar Bilimi Kur 1| I. Bölüm
P. 83

8.3. Biriktirme

               Programın diğer bir görevi ise bir grup sayıyı toplayıp biriktirerek toplamı ya da sonucu bulmaktır.
            Biriktirme işlemi arttırma işlemi ile çok benzerdir ancak her seferinde toplama ya da sonuca eklenen
            değer sabit olmayabilir. Biriktirme işlemi için kullanılan yönerge şu şekildedir:
               toplam = toplam + değişken ya da t = t + d
               Örneğin toplam satışı bulmak için kullanılacak yönerge şöyledir:

               toplam satış = toplam satış + satış
               Arttırma örneğinde olduğu gibi kullanılan değişken atama yönergesinde her iki tarafta da yer alır
            ancak eklenen değer (bu örnekte satış değişkeni) her defasında değişebilir. Diğer bir ifade ile, birikeç ile
            toplam ya da sonuç değeri içeren bir değişkene yeni bir değer eklenmektedir.

               Bu örneklerde döngüye girmeden önce toplam satış ya da toplam değerine ilk değer olarak “0” atan-
            malıdır. Bir dizi sayının çarpımını hesaplamak, iki durum hariç, bu sayıların toplamını bulmaya ben-
            zemektedir: (1) “+” sembolü yerine “*” kullanılır, (2) sonuç değişkenine atanan ilk değer “0” değil “1”
            olmalıdır.

               sonuç = 1
               sonuç = sonuç * sayı
               Bir değişken tekrarlı yapı içerisinde yeniden kullanılabilir.

            8.4. While/While End Döngüsü

               Ele alacağımız ilk yapı, While/While End döngü yapısıdır. Bu döngü yapısı bilgisayara, koşul doğru
            olduğu sürece işlemleri tekrarlanmasını belirtir. Algoritma yapısı şu şekildedir:

                                                     While<koşul(lar)>
                                                     Yönerge
                                                     Yönerge
                                                     ……
                                                     WhileEnd

               While/While End döngü yapısı tasarladığınız zaman, algoritmayı daha anlaşılır kılmak için girinti
            ve köşeli ayraçlardan yaralanabilirsiniz. Bu yapıya ilişkin akış şeması ise şöyledir:

                                                        A



                                                      While    Yanlış
                                                    <koşul(lar)>



                                                     Yönerge

                                                     Yönerge



                                                        B


                                                                                                      97
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88