Page 18 - Türk Dili Edebiyatı 11 | Çalışma Defteri
P. 18
CEVAP ANAHTARI
EŞLEŞTİRME BOŞLUK DOLDURMA ÇOKTAN SEÇMELİ
1. Şiir 8. Şair-i Azam 1. D
2. Tercüme-i 9. parnasizm- 2. D
1. C Manzume sembolizm
3. B
2. A 3. Tevfik 10. Edebiyat ve
Fikret Hukuk 4. D
3. D
4. Saf şiir 11. Ahmet Haşim 5. E
4. B
5. Ok 12. Cumhuriyet 6. C
Dönemi
6. Genç 7. A
Kalemler 13. Mehmet Emin
Yurdakul 8. E
7. Mehmet
Âkif Ersoy 14. Küfe 9. D
15. manzum hikâye 10. A
AÇIK UÇLU
1. Metnin türü manzum hikâyedir.
• Manzum hikâyede olay, zaman, mekân ve kişi unsurları vardır.
• Genellikle ders çıkartılabilecek olaylar işlenir. Ahlâkî, sosyal ve toplumsal konular sıklıkla işlenmiştir.
• Ders verme ve doğru olana yönlendirme gibi amacı bulunduğundan didaktiktir.
• Olay hikâyelerinde olduğu serim, düğüm ve çözüm bölümlerinden oluşmaktadır.
• En önemli temsilcileri Tevfik Fikret ve Mehmet Âkif Ersoy’dur.
2. Şiir ile manzum hikâye arasındaki farklılıklar:
• Manzumede olay örgüsü vardır. Şiirde olay yoktur, duygu ve çağrışım vardır.
• Manzume öğretici özellik taşır. Şiirin sanat değeri ön plandadır.
• Manzume gerçek anlam yönünden zengindir. Şiir ise mecaz anlam yönünden zengindir ve şiirde çok anlamlılık
esastır.
• Manzumede edebî sanatlara fazla yer verilmez. Şiirde ise edebî sanatlar geniş yer tutar.
• Manzumede anlatılanlar düzyazıyla ifade edilebilir. Şiirde anlatılanlar düzyazıyla ifade edilemez.
3. Tevfik Fikret, edebiyat öğretmeni Recaizade Mahmut Ekrem’in de etkisiyle Batılı sanat anlayışını benimsedi. Şiirde
dize ve beyit hâkimiyetini kırdı. Genellikle serbest müstezat biçimini kullandı. Aruz ölçüsünü Türkçeye başarıyla
uyguladı. Onun şiirlerinde parnasizmin etkisiyle biçim mükemmelliği, sembolizmin etkisiyle müzikalite görülür. Aynı
zamanda resim sanatı ile de uğraşan Fikret’in şiirlerindeki betimlemeler bir tabloyu andırır. Oğlu Haluk’ta sembolize
ettiği ideal gençlik için şiirler yazan şair, ömrünün son yıllarında çocuklar için hece ölçüsüyle şiirler yazdı.
ORTAÖĞRETİM 18 TDE- 11
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ