Page 18 - T.C.İnkilap Tarihi ve Atatürkçülük 12 | Çalışma Defteri-2
P. 18
CEVAP ANAHTARI
EŞLEŞTİRME BOŞLUK DOLDURMA ÇOKTAN SEÇMELİ
1. Eşleştirme 11. Ali Saip Bey 1. C
1. C 1. Ali Rıza Paşa
2. Müdafaa-i Hukuk/ 12. Akşam/ Tasvir-i Efkâr/ 2. B
2. E Felâh-ı Vatan Tercüman 3. D
3. Malta 13. Kuvay-ı İnzibatiye/ 4. A
3. D Kuvâ-yi Milliye
4. Manastırlı Hamdi 5. E
4. B Bey 14. General Harbord 6. B
5. Sinop 15. Kazım Karabekir 7. D
5. A
6. Güçler Birliği 16. Fransa 8. C
2 Eşleştirme 7. Meclis Hükûmet 17. Anadolu ve Rumeli 9. E
1. B 5. H Sistemi Müdafaa-i Hukuk 10. E
8. Fevzi Paşa 18. Osman Zeki Üngör 11. B
2. A 6. D
9. Refet Bey/ İsmet 19. Tevfik Paşa/ Bekir 12. A
3. G 7. E Bey Sami (Kunduh) Bey 13. D
10. Moskova 20. Gümrü Antlaşması
4. C 8. F Antlaşması 14. E
15. D
AÇIK UÇLU
S.1.1. Mustafa Kemal’in “Biz de, uygulanamayacak fikirleri, nazarî birtakım teferruatı yaldızlayarak, bir
kitap yazabilirdik; öyle yapmadık.” ifadesi ile kendisine uygulamaları hakkında eleştiri getirenlere cevap
vermektedir. Uygulanamayacak, temelsiz, sahada yeri olmayan fikirleri ve kişiden kişiye değişen göreceli
bir takım detayları uygulanabilir göstermediklerini gerçekçi ve uygulanabilir işleri gündemlerine aldıklarını
ifade etmektedir.
S.1.2. Mustafa Kemal “Milletin maddî ve manevî yenileşme ve gelişmesi yolunda yaptığımız işlerle, söz
ve nazariyattan önce davranmayı tercih ettik ifadesi Milletin maddi ve manevî yenileşme ve gelişmesi
için öncelikli olanların gerçekleştirildiğini Bu işlerin fiiliyata dökerken bunlarla ilgili teorik bir süreç
oluşturamadıklarını ifade etmiştir. Gerçekten de “Milletin maddî ve manevî yenileşme ve gelişmesi
yolunda yaptığımız işlere bakıldığında öncelikle gerçekleştirilen işlerin başında düşmanın yurttan atılması
olunca buna göre bir süreç sürdürülmüş, inkılapların yapılması ise sonraki süreçte ele alınmıştır.
S.1.3. Mustafa Kemal “Türkiye Büyük Millet Meclisi ‟nin haricinde hiçbir makam, millî mukadderata hâkim
olamaz”, ifadesi ile karşısına aldığı kavram Saltanat idaresi yani mutlakıyet rejimleridir. Mustafa Kemal bu
kavrama millet iradesinden oluşturulmadığı için karşı çıkmaktadır.
S.1.4. Mustafa Kemal’in kişisel özellikleri düşünüldüğünde bu metinde “bilinmesi lâzım gelen mühim
noktalar ve mahkemelerin düzeltileceği ve bütün kanunlarımızın hukuk biliminin ilerlemelerine göre
yeni baştan düzenlenip tamamlanacağı,” ifadesi “Akılcılık ve Bilimsellik” ile ilgili örneklenebilecek bir
tutumdur. Çünkü hukuk biliminin esas alınması ve bunun uygulanmasının istenmesi “Akılcılık ve Bilimin
esas alındığının gösterir.
S.1.5. Metindeki açıklamalara bakıldığında Mustafa Kemal’in
-siyasi alanda yenilikler yapmayı düşündüğünü, “Saltanatın kaldırılması hakkındaki karar değişmez
kuraldır” ifadesinden,
- sosyal alanda yenilikler yapmayı düşündüğünü, “âşar usulünün değiştirileceği” ifadesinden,
-eğitim alanda yenilikler yapmayı düşündüğünü, “öğretim birliğine derhal girişileceği” ifadesinden,
-ekonomik alanda yenilikler yapmayı düşündüğünü “millî bankaların sermayesinin artırılacağı,”
ifadesinden,
-askeri alanda yenilikler yapmayı düşündüğünü “fiilî askerlik hizmet süresinin indirileceği” ifadesinden,
-hukuki alanda yenilikler yapmayı düşündüğünü “bütün kanunlarımızın hukuk biliminin ilerlemelerine
göre yeni baştan düzenlenip tamamlanacağı,” ifadesinden,
- bayındırlık alanda yenilikler yapmayı düşündüğünü “demiryollarının yapımına,” ifadesinden,
ulaşabiliriz.
Dini alanla ilgili yenilikler yapmayı düşündüğüne ait bir ifadeye bu metinden hareketle ulaşamayız.
ORTAÖĞRETİM 18 T.C. İNKILAP TARİHİ VE
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ATATÜRKÇÜLÜK 12