Page 7 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Çalışma Defteri 3
P. 7
Boşluk Doldurma
Aşağıda karışık olarak verilen kavramları metinde doğru boşluklara yerleştiriniz.
yek-âvâz âşıkane beytü’l-kasid naat murabba
Ömer Hayyam Efsane münacaat mitoloji methiye
tâç-beyit methiye doğal destan mitos Müstezat
hikemî Rubai nakarat miyan Nef’î
şûhane rindane yek-âhenk şâh-beyit Bakî
tuyuğ yapay destan tevhid
1. Beyitler arasında anlam birliği bulunan gazeller ………………………. gazel diye adlandırılırken anlam birliğinden başka bütün
beyitleri aynı güçte, değerde ve güzellikte olan gazeller için …………………………… ifadesi kullanılmaktadır.
2. Gazelin en güzel beyti beytül-gazel ya da ………………………………. olarak adlandırılmakta ve gazelin herhangi bir yerinde
bulunmaktadır.
3. Türk edebiyatında Fuzûlî …………………………….. gazelin, Bâkî ……………………………. gazelin, Nedim ……………………… gazelin,
Nâbî de ………………………. gazelin öncüsü sayılır.
4. Kasidenin en güzel beytine …………………………., şairin mahlasının bulunduğu beyte ise ……………………………… adı verilmek-
tedir.
5. Kasidenin yazılma nedeni olan övgünün yer aldığı bölüm ……………………….adını alır, ………………………….de övülen kişiye
yapılan övgünün bir o kadarını şair kendisi için yapar.
6. Allah’ın birliğini anlatan kasidelere …………………, Allah’a yalvarıp yakarmayı konu edinenlere……………………………, Pey-
gamber Efendimiz’in övgüsünün yer aldığı kaside türüne ……………………. adı verilir.
7. ……………………………. gazel beyitlerinin her bir dizesine bir kısa dize eklenerek aruzun özel bir kalıbıyla yazılır.
8. …………………….., edebiyatımızda övgü ve yergi şairi olarak bilinmektedir. Şiirlerinde, Türk edebiyatında XVII. yüzyılda
etkisi görülmeye başlanan sebkihindî akımından izler görmek de mümkündür.
9. Türklerin, divan edebiyatına kazandırdığı nazım biçimi olan şarkıda her bendin üçüncü dizesi ……………………, her bendin
sonunda tekrarlanan dize ise ………………………. olarak adlandırılır.
10. …………………………… tek dörtlükten oluşur ve aaxa şeklinde kafiyelenir ve bu nazım biçimi, adeta …………………………………..
’la özdeşleşmiştir.
11. Aruzun sadece “fâ’ilâtün /fâ’ilâtün /fâ’ilün” kalıbıyla yazılan ve aaxa şeklinde kafiyelenen ……………………………..divan
edebiyatında tek dörtlükten oluşan nazım biçimidir.
12. Dörder dizeli bentlerden oluşan, bent sayısı 3-7 arasında değişen, kafiye düzeni aaaa - bbba - ccca … şeklinde olan nazım
biçimine ……………………….. denir.
13. Tarih öncesi dönemlerle ilgili tanrı, tanrıça, yarı tanrı ve kahramanların yaşamlarını ve serüvenlerini anlatan, bir toplu-
mun inançlarını, duygularını, eğilimlerini yansıtan ürünlere ………………………….; bunları bir bütün olarak ele alıp sistemli bir
şekilde inceleyen bilim dalına …………………………. adı verilir.
14. Milletlerin yaşamında derin izler bırakan tarihsel ya da toplumsal bir olayın sözlü gelenekte olgunlaştıktan sonra des-
tan geleneğini bilen biri tarafından derlenmesiyle oluşan destanlara …………………………… denir.
15. ……………………………..ler inandırıcılığını artırmak için içerdiği konuyla ilgili olaylarda, zamanda ve mekânda ayrıntılara
girerek bu konuyla ilgili tanık gösterir.
MATEMATİK-11
ORTAÖĞRETİM 7 TDE - 10
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ