Page 7 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Çalışma Defteri 3
P. 7

Boşluk Doldurma



        Aşağıda karışık olarak verilen kavramları metinde doğru boşluklara yerleştiriniz.




              yek-âvâz              âşıkane            beytü’l-kasid           naat                  murabba



            Ömer Hayyam            Efsane                 münacaat            mitoloji             methiye


              tâç-beyit               methiye         doğal destan             mitos                 Müstezat



               hikemî               Rubai                    nakarat          miyan                    Nef’î



               şûhane              rindane             yek-âhenk               şâh-beyit             Bakî



                                    tuyuğ             yapay destan            tevhid




        1. Beyitler arasında anlam birliği bulunan gazeller ………………………. gazel diye adlandırılırken anlam birliğinden başka bütün
        beyitleri aynı güçte, değerde ve güzellikte olan gazeller için …………………………… ifadesi kullanılmaktadır.
        2. Gazelin en güzel beyti beytül-gazel ya da ………………………………. olarak adlandırılmakta ve gazelin herhangi bir yerinde
        bulunmaktadır.
        3. Türk edebiyatında Fuzûlî …………………………….. gazelin, Bâkî ……………………………. gazelin, Nedim ……………………… gazelin,
        Nâbî de ………………………. gazelin öncüsü sayılır.
        4. Kasidenin en güzel beytine …………………………., şairin mahlasının bulunduğu beyte ise ……………………………… adı verilmek-
        tedir.
        5. Kasidenin yazılma nedeni olan övgünün yer aldığı bölüm ……………………….adını alır, ………………………….de övülen kişiye
        yapılan övgünün bir o kadarını şair kendisi için yapar.
        6. Allah’ın birliğini anlatan kasidelere …………………, Allah’a yalvarıp yakarmayı konu edinenlere……………………………, Pey-
        gamber Efendimiz’in övgüsünün yer aldığı kaside türüne ……………………. adı verilir.
        7. ……………………………. gazel beyitlerinin her bir dizesine bir kısa dize eklenerek aruzun özel bir kalıbıyla yazılır.
        8. …………………….., edebiyatımızda övgü ve yergi şairi olarak bilinmektedir. Şiirlerinde, Türk edebiyatında XVII. yüzyılda
        etkisi görülmeye başlanan sebkihindî akımından izler görmek de mümkündür.
        9. Türklerin, divan edebiyatına kazandırdığı nazım biçimi olan şarkıda her bendin üçüncü dizesi ……………………, her bendin
        sonunda tekrarlanan dize ise ………………………. olarak adlandırılır.
        10. …………………………… tek dörtlükten oluşur ve aaxa şeklinde kafiyelenir ve bu nazım biçimi, adeta …………………………………..
        ’la özdeşleşmiştir.
        11. Aruzun sadece “fâ’ilâtün /fâ’ilâtün /fâ’ilün” kalıbıyla yazılan ve aaxa şeklinde kafiyelenen ……………………………..divan
        edebiyatında tek dörtlükten oluşan nazım biçimidir.
        12. Dörder dizeli bentlerden oluşan, bent sayısı 3-7 arasında değişen, kafiye düzeni aaaa - bbba - ccca …  şeklinde olan nazım
        biçimine ……………………….. denir.
        13. Tarih öncesi dönemlerle ilgili tanrı, tanrıça, yarı tanrı ve kahramanların yaşamlarını ve serüvenlerini anlatan, bir toplu-
        mun inançlarını, duygularını, eğilimlerini yansıtan ürünlere ………………………….; bunları bir bütün olarak ele alıp sistemli bir
        şekilde inceleyen bilim dalına …………………………. adı verilir.
        14. Milletlerin yaşamında derin izler bırakan tarihsel ya da toplumsal bir olayın sözlü gelenekte olgunlaştıktan sonra des-
        tan geleneğini bilen biri tarafından derlenmesiyle oluşan destanlara …………………………… denir.
        15. ……………………………..ler inandırıcılığını artırmak için içerdiği konuyla ilgili olaylarda, zamanda ve mekânda ayrıntılara
        girerek bu konuyla ilgili tanık gösterir.


                                                 MATEMATİK-11
                                            ORTAÖĞRETİM     7 TDE - 10
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12