Page 12 - Coğrafya 12 | Çalışma Defterleri 3
P. 12
Çoktan Seçmeli
17. Türkiye'nin Doğu Karadeniz, Batı Karadeniz ve Batı Akde- 19. Türkiye’de demir yolu ulaşım hatları genel olarak akarsu
niz kıyılarında olduğu gibi kıyıya paralel uzanan dağların vadilerini, dağ eteklerini, çöküntü alanlarını ve olukları
bulunduğu kıyılarda iç kesimlerle ulaşım zorluğu yaşanır takip ederek, eğimin az olduğu yüzey şekillerinin uygun
ve limanların hinterlandı dardır. Bu da limanların gelişme- olduğu yerlerden geçmektedir. Ayrıca dağların uzanışı
sini engeller. Marmara, Ege ve Orta Karadeniz kıyılarında da, demiryolu ulaşımını etkileyen faktörlerdendir.
ise iç kesimlerle ulaşımın gelişmiş olması limanların hin- Verilen bilgiye göre Türkiye’de demir yolu ulaşımı aşa-
terlandının genişlemesinde, dolayısıyla limanların geliş- ğıdakilerden hangisinden daha fazla etkilenmektedir?
mesinde önemli rol oynamıştır.
A) Sanayi dağılışı B) Madenlerin dağılışı
Buna göre bahsedilen alanlardaki limanların hinter- C) İklimsel özellikler D) Tarımsal üretim
landının gelişme durumunda etkili olan temel etken E) Yer şekilleri özelliği
aşağıdakilerden hangisidir?
A) Limanın yüz ölçüm genişliği 20. Aşağıda yükselti basamaklarının renklendirme yönte-
B) Limanın yer aldığı şehrin fonksiyonu mi ile gösterildiği Türkiye fiziki haritası verilmiştir.
C) Limanın yer aldığı bölgenin nüfusu
D) Limanın bulunduğu bölgenin yer şekilleri
E) Limanın bulunduğu denizin kıyı uzunluğu
18. Aşağıda Türkiye’nin demir yolları ağı haritası verilmiştir.
Aşağıdakilerden hangisi, haritada verilen bilgilerle
daha az ilişkilidir?
A) Kara yollarının uzanış doğrultusu
B) Demir yolu güzergâhlarının dağılışı
C) Limanların hinterlant gelişimi
Türkiye’de demir yolu hatlarının genel uzanışı aşağıda- D) Boru hatlarının yapım maliyeti
kilerden hangisinde en doğru şekilde ifade edilmiştir? E) Havalimanlarının yolcu kapasitesi
A) İç bölgelerdeki nüfus ve ekonomik etkinliklerin faz-
la olduğu alanlar ile kıyı bölgelerinin aynı özellikteki 21. Aşağıda verilenlerden hangisi Türkiye’de demir
alanları özellikle limanlar birbirine bağlanır. yolu ulaşımına verilen önemin nedenleri arasında
B İdari fonksiyonlarına göre iç bölgelerdeki büyükşehir yer almaz?
alanları ile kıyı bölgelerindeki büyükşehir özelliğinde A) Geçtiği yerlerin ekonomik, sosyal ve kültürel gelişimi-
olmayan alanlar birbirine bağlanır. ne büyük katkı sağlar.
C) Kıyı bölgelerindeki deniz turizmi alanları ile iç bölge- B) Vagonlar vasıtasıyla tek seferde ve uygun maliyetle
lerdeki doğal ve kültürel miras alanları birbirine bağ- daha çok yolcu taşımacılığına imkân verir.
lanır. C) Ulaşım sistemleri açısından önemi giderek artan toplu
D) Kıyı bölgelerindeki sanayi alanları ile iç bölgelerdeki taşımacılık anlayışının en önemli unsurlarındandır.
petrol ve doğal gaz çıkarılan alanlar birbirine bağlanır. D) Kara yolunun ulaşamadığı en ücra köşelere kadar de-
mir yolları kolaylıkla ulaşabilir.
E) Orta ve doğu bölgelerdeki tarım alanları ile batı ve
güney alanlardaki pazar alanları birbirine bağlanır. E) Yüksek hızlı tren ağlarının da giderek yaygınlaşması
ile artan kara yolu trafiğine alternatif oluşturur.
ORTAÖĞRETİM 12 COĞRAFYA-12
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ