Page 12 - Coğrafya 12 | Çalışma Defterleri 3
P. 12

Çoktan Seçmeli






        17.  Türkiye'nin Doğu Karadeniz, Batı Karadeniz ve Batı Akde-  19. Türkiye’de demir yolu ulaşım hatları genel olarak akarsu
           niz kıyılarında olduğu gibi kıyıya paralel uzanan dağların   vadilerini, dağ eteklerini, çöküntü alanlarını ve olukları
           bulunduğu kıyılarda iç kesimlerle ulaşım zorluğu yaşanır   takip ederek, eğimin az olduğu yüzey şekillerinin uygun
           ve limanların hinterlandı dardır. Bu da limanların gelişme-  olduğu yerlerden geçmektedir. Ayrıca dağların uzanışı
           sini engeller. Marmara, Ege ve Orta Karadeniz kıyılarında   da, demiryolu ulaşımını etkileyen faktörlerdendir.
           ise iç kesimlerle ulaşımın gelişmiş olması limanların hin-  Verilen bilgiye göre Türkiye’de demir yolu ulaşımı aşa-
           terlandının genişlemesinde, dolayısıyla limanların geliş-  ğıdakilerden hangisinden daha fazla etkilenmektedir?
           mesinde önemli rol oynamıştır.
                                                                  A) Sanayi dağılışı          B) Madenlerin dağılışı
           Buna göre bahsedilen alanlardaki limanların hinter-    C)  İklimsel özellikler       D) Tarımsal üretim
           landının gelişme durumunda etkili olan temel etken                  E) Yer şekilleri özelliği
           aşağıdakilerden hangisidir?

           A)  Limanın yüz ölçüm genişliği                     20. Aşağıda yükselti basamaklarının renklendirme yönte-
           B)   Limanın yer aldığı şehrin fonksiyonu              mi ile gösterildiği Türkiye fiziki haritası verilmiştir.

           C)   Limanın yer aldığı bölgenin nüfusu
           D)  Limanın bulunduğu bölgenin yer şekilleri

           E)   Limanın bulunduğu denizin kıyı uzunluğu


        18. Aşağıda Türkiye’nin demir yolları ağı haritası verilmiştir.



                                                                  Aşağıdakilerden hangisi, haritada verilen bilgilerle
                                                                  daha az ilişkilidir?

                                                                  A)  Kara yollarının uzanış doğrultusu
                                                                  B)   Demir yolu güzergâhlarının dağılışı

                                                                  C)   Limanların hinterlant gelişimi
           Türkiye’de demir yolu hatlarının genel uzanışı aşağıda-  D)  Boru hatlarının yapım maliyeti
           kilerden hangisinde en doğru şekilde ifade edilmiştir?  E)   Havalimanlarının yolcu kapasitesi

           A)  İç bölgelerdeki nüfus ve ekonomik etkinliklerin faz-
              la olduğu alanlar ile kıyı bölgelerinin aynı özellikteki   21. Aşağıda verilenlerden hangisi Türkiye’de demir
              alanları özellikle limanlar birbirine bağlanır.     yolu  ulaşımına  verilen  önemin  nedenleri  arasında
           B   İdari fonksiyonlarına göre iç bölgelerdeki büyükşehir   yer almaz?
              alanları ile kıyı bölgelerindeki büyükşehir özelliğinde   A)  Geçtiği yerlerin ekonomik, sosyal ve kültürel gelişimi-
              olmayan alanlar birbirine bağlanır.                    ne büyük katkı sağlar.

           C)   Kıyı bölgelerindeki deniz turizmi alanları ile iç bölge-  B)   Vagonlar vasıtasıyla tek seferde ve uygun maliyetle
              lerdeki doğal ve kültürel miras alanları birbirine bağ-  daha çok yolcu taşımacılığına imkân verir.
              lanır.                                              C)   Ulaşım sistemleri açısından önemi giderek artan toplu
           D)  Kıyı bölgelerindeki sanayi alanları ile iç bölgelerdeki   taşımacılık anlayışının en önemli unsurlarındandır.
              petrol ve doğal gaz çıkarılan alanlar birbirine bağlanır.  D)  Kara yolunun ulaşamadığı en ücra köşelere kadar de-
                                                                     mir yolları kolaylıkla ulaşabilir.
           E)   Orta ve doğu bölgelerdeki tarım alanları ile batı ve
              güney alanlardaki pazar alanları birbirine bağlanır.  E)   Yüksek hızlı tren ağlarının da giderek yaygınlaşması
                                                                     ile artan kara yolu trafiğine alternatif oluşturur.


                                            ORTAÖĞRETİM     12 COĞRAFYA-12
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17