Page 21 - Tarih 9 | Çalışma Defteri-3
P. 21

Beceri Temelli - 3






                                                               Orta Çağ’da İpek Yolu ticaretine hâkim olmak için Asya ve
                                                               Avrupa’daki devletler birbirleriyle mücadele ettiler. Bu mü-
                                                               cadelelerin temel nedeni, ticaretin güvenlik içinde sürdü-
                                                               rülmesi ve ticaretten elde edilen gelirin artırılması idi. İpek
                                                               Yolu ticaretine hâkim olmak için, özellikle Çin ve Orta As-
                                                               ya’da kurulan Türk devletleri (Hun, Kök Türk, Uygur) rekabet
                                                               halindeydi. Çin’den Avrupa’ya kadar uzanan bu ticaret yolu
                                                               üzerindeki devletler, birbirleri ile savaştıkları gibi ittifaklar
                                                               da kurdular. I. Kök Türk Devleti ile Sasaniler arasında yapılan
                                                               ittifak sonucunda Akhun (Eftalit) Devleti yıkıldı. Daha sonra
                                                               Doğu Roma İmparatorluğu ile Kök Türkler arasında Sasanile-
                                                               re karşı ittifak yapıldı. Bu ittifak sonucu Sasaniler eski gücü-
                       Harita 1: Tarihî İpek Yolu              nü kaybetti. İslamiyet’in yayılması ile birlikte, İpek Yolu’nun
                                                               denetimi büyük oranda Müslümanların eline geçti.


        İpek Yolu’nun yeniden canlandırılmasını öngören Orta Ko-
        ridor Girişimi, Doğu ile Batı arasındaki bağlantısallığın ge-
        liştirilmesini hedefleyen Çin Halk Cumhuriyeti’nin Kuşak ve
        Yol Girişimi ile doğal bir sinerji yaratmaktadır. Bu çerçevede,
        ülkemiz Kuşak ve Yol Girişimi’ni “kazan-kazan” ilkesi çerçeve-
        sinde desteklemektedir. Orta Koridor ülkemizden başlaya-
        rak, demir yolu ve kara yolu bağlantılarıyla sırasıyla Gürcis-
        tan, Azerbaycan ve Hazar Denizi’ne (Hazar geçişi kullanılarak)
        buradan da Türkmenistan- Özbekistan-Kırgızistan veya Ka-
        zakistan güzergâhını takip ederek Çin Halk Cumhuriyeti’ne
        uzanmaktadır. Orta Koridor rotası etkin kullanıldığı takdirde,
        halen yıllık 600 milyar ABD doları tutarında olan Avrupa-Çin   Harita 2: Günümüzde İpek Yolu’nun yeniden
        ticaret trafiğinden Orta Asya ülkeleri de ekonomik fırsatlar                    canlandırılmasını öngören yollar
        elde edilebilecektir. Özellikle Türkmenistan, Kazakistan ve
        Azerbaycan limanlarında lojistik merkezler ve serbest ticaret
        sahaları kurulması, Trans Hazar işbirliğinin gelişmesine ve
        derinleşmesine katkı sağlayacaktır.


        1. Orta Çağ’da İpek Yolu’na hâkim olan devletler, siyasi ve askerî açıdan nasıl bir güç kazanmış olabilirler? Gerekçeleri
        ile açıklayınız.

        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        2. Orta Çağ’da İpek Yolu ticaretinin uluslararası ilişkilere etkilerini ve günümüzde uluslararası ilişkileri nasıl şekillen-
        direbileceğini yorumlayınız.
        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        3. İpek Yolu’nun yeniden canlandırılması konusunu, Türkiye ve Çin açısından değerlendiriniz.
        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

        -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------




                                                 MATEMATİK-11
                                            ORTAÖĞRETİM     21 TARİH- 9
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26