Page 10 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Çalışma Defteri 4
P. 10
Boşluk Doldurma
Aşağıda karışık olarak verilen kavramları metinde doğru boşluklara yerleştiriniz.
zaman dilden dile Anadolu motif Üç Şehitler Destanı
Sözlü Edebiyat
mekân Battal Gazi Destanı yalınlık akıcılık
Dönemi
Kurtuluş Savaşı Türkçe virgül olağanüstülük Yapma destanlar
Ünlem işareti Fazıl Hüsnü Dağlarca Nâzım Hikmet
1. Destanlarda ………………………………… ve ………………………………… belirsizdir.
2. Türk dili, edebiyatı ve tarihi için önemli bir kaynak niteliği taşıyan destanlar; ………………………………… ürünlerindendir.
3. Türk destanlarının pek çoğunda ortak olarak kullanılan ışık, at, ağaç, su gibi ………………………………… ler vardır
4. Destanların oluşabilmesi için öncelikle o milleti derinden etkileyen bir olayın (savaş, göç, kıtlık vb.) yaşanması ve
bunun ………………………………… aktarılması gerekir.
5. ………………………………… Anadolu ve Türklerin yaşadığı diğer coğrafyalarda halk ve askerler arasında okunan ve itibar
gören bir eserdir.
6. Battal Gazi Destanı, …………………………………’da oluşmuş ilk Türk destanıdır.
7. İslamiyet’in kabulünden sonraki Türk destanlarındaki kısa cümleler anlatımda ………………………………… ve kolaylığı
sağlamıştır.
8. İslamiyet’in kabulünden sonraki Türk destanlarının Anadolu ve Balkanlarda ………………………………… konuşan herkes
tarafından bilinmesi, okunması ve yaygınlaşması dilinin sadeliğinden kaynaklanmaktadır.
9. …………………………………, doğal destanlardan farklı olarak bir sanatçı tarafından yazılmış eserlerdir.
10. …………………………………’nda şair, ayrı başlıklar altındaki şiirleri olayların gelişme sırasına göre dizerek doğal destan-
lardan farklı bir kurgu oluşturmuştur.
11. Türk edebiyatındaki yapma destanlarda uzun soluklu ve …………………………………’nı temel alan kahramanlık ögelerinin
ağır bastığı anlatım, belirleyici özellikler olarak görülür.
12. Yapma destanlarda da doğal destanlarda olduğu gibi …………………………………ler, insan ve toplum gerçekleri, insanlık
durumları işlenir.
13. Şiirlerinde hemen her türlü konuyu işleyen …………………………………; özellikle epik şiirlerinde tarihsel olaylar, toplum
gerçekleri gibi konulara yer vermiştir.
14. Anlama güç kazandırmak için tekrarlanan kelimeler arasına ………………………………… konur.
15. …………………………………, seslenme ve hitap sözlerinden hemen sonra konulabileceği gibi cümlenin sonuna da kona-
bilir.
ORTAÖĞRETİM 10 TDE-10
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ