Page 13 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Çalışma Defteri 4
P. 13
Çoktan Seçmeli
12. Seyyid yürüdü, kaleyi dolaştı ki fırsat bula ( ) kaleyi ala.
Bir yere vardı, gördü ki su gider. Ol suyu gözetti. Su
geldi, bir deliğe girdi. Seyyid eyitti ( ) ( ) İşbu su hisara 14. I. Bir gemi yanaştı Samsun’a sabaha karşı
gider, eğer çare olursa uş bundan olur ( ) ( ) dedi. Selam durdu kayığı, çaparı, takası,
Selam durdu tayfası
Bu parçada parantezle ( ) belirtilen yerlere, aşağıda- II. Bir duman tüterdi bu geminin bacasından bir duman
ki noktalama işaretlerinden hangisi sırasıyla geti- Duman değildi bu!
rilmelidir?
Memleketin uçup giden kaygılarıydı.
A) (;) (;) (_) (.) (_) III. Samsun limanına bu gemiden atılan
B) (,) (,) (“) (.) (“) Demir değil!
C) (;) (:) (“) (.) (“) Sarılan ana yurda
D) (,) (:) (“) (.) (“) Kemal Paşa’nın kollarıydı.
E) (,) (,) (-) (.) (-) IV. Selam vererek Anadolu çocuklarına
Çıkarken yüce komutan
Karadeniz’in hâlini görmeliydi.
V. Kalkıp ayağa ardı sıra baktı dalgalar
Kalktı takalar,
İzin verseydi Kemal Paşa
Ardından gürleyip giderlerdi.
Erzurum’a kadar.
Numaralanmış dizelerin hangisinde sıfat tamlaması
yoktur?
A) I B) II C) III D) IV E) V
15. Yine günlerden bir gün Ay Kağan’ın gözü parladı. Do-
ğum ağrıları başladı ve bir erkek çocuk doğurdu. Bu ço-
cuğun yüzü gök, ağzı ateş (gibi) kızıl, gözleri ela, saçla-
rı ve kaşları kara idi. Perilerden daha güzeldi. Bu çocuk
anasının göğsünden ilk sütü emdi ve bir daha emmedi.
Çiğ et, çorba (...) istedi. Dile gelmeye başladı; kırk gün
sonra büyüdü, yürüdü ve oynadı. Ayakları öküz aya-
13. (I) Eserini tamamlamak isteyen bir filozof, sık sık baş- ğı gibi, beli kurt beli gibi, omuzları samur omuzu gibi,
kalarıyla öğle ve akşam yemekleri yiyemez çünkü göğsü ayı göğsü gibi idi. Vücudu tamamen tüylü idi. At
sürüleri güder, ata biner ve av avlardı. Günlerden ve
uzunca süre yalnız kalmak, düşüncelerini derleyip to- gecelerden sonra yiğit oldu. O çağda, orada büyük bir
parlamak ve gereken düşünme yöntemlerine de bağlı orman vardı; birçok dereler ve ırmaklar vardı. Buraya
kalmak zorundadır. (II) Ama eserini tamamladıktan gelen avlar ve burada uçan kuşlar çoktu. Bu ormanın
sonra, büyümesini sürdürebilmek için yine toplumda içinde büyük bir gergedan vardı. At sürülerini ve halkı
kendine yer edinir. (III) Kendine toplumda yer edinme- yerdi. Büyük ve yaman bir canavardı. Ağır bir eziyetle
si de gelişim sürecinin önemli bir parçasıdır. (IV) Yani halkı ezmişti.
böyle bir kimseyle karşılaştık mı onun iki gereği yeri-
ne getirmek zorunda bulunduğunu düşünürüz. (V) Ay- Bir destandan alınan yukarıdaki parçaya göre han-
rıca düşüneceğimiz başka şey de ilgili kişinin olumlu gisi doğrudur?
yada olumsuz davranışı arasındaki ayrımı titizlikle göz
önünde bulundurmamız gerekeceğidir. A) Anlatıcısı I. tekil kişidir.
B) Yaratılış konusu işlenmektedir.
Bu parçada numaralanmış cümlelerin hangisinde
“de” bağlacının yazımıyla ilgili bir yanlışlık yapılmış- C) Oğuz Kağan Destanı’ndan alınmıştır.
tır? D) Türklerin İslamiyet sonrası kültürlerini yansıtan un-
surlar bulunur.
A) I B) II C) III D) IV E) V E) Zaman ve mekân unsurları bellidir.
MATEMATİK-11
ORTAÖĞRETİM 13 TDE-10
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ