Page 9 - Tarih 10 | Çalışma Defteri-4
P. 9

Boşluk Doldurma



        Aşağıda karışık olarak verilen kavramları metinde doğru boşluklara yerleştiriniz.




             Osman Gazi             İlmiye               Kur’an               Kalemiye               Tasavvuf

            Hacı Bayrâm-ı                                 Mevlânâ            Ahî Evran            mutasavvıf
                 Velî             merhamet          Celâleddîn-î Rumî


          yönetenler sınıfı         şefkate              sünnet            Ahmet Yesevî             Reaya


                                 Hacı Bektâş-ı
               Seyfiye                                 Yunus Emre            Müslüman               bağnaz
                                     Velî

                                                                            Ebu’s-Suud
                                     Reaya             Orhan Gazi             Efendi




        1. …………………………….; genel anlamda kalbin kötülüklerden arındırılıp yaratılanlara karşı güzel davranılması, insanın dün-

        yalık menfaatlerden ve nefsinden uzaklaşarak Allah’ın varlığı ile yetinmesidir.
        2. …………………………….; öğretisinde insanlara iyiliği, alçak gönüllüğü, cömertliği, merhametli ve doğru olmayı öğütlemiştir.

        3. Tasavvuf inançlarını benimseyerek kendini Allah'a adamış kimseye ……………………………. denir.
        4. …………………………….’nin tarif ettiği insan Hz. Peygamber’in şahsında temsil edilen insan-ı kâmildir.

        5. Mevlânâ öğretilerinde, dinî-tasavvufi düşüncesinin kaynağının ……………. ve……………. olduğunu vurgulamıştır.
        6. Yunus Emre, öğretilerinde bütün insanlığı ilahi aşka, kardeşliğe, ……………. ve………….. davet etmiştir.

        7. Eserlerinde de vahdetin yani birliğin önemini vurgulayan ……………………………., insanları sürekli toplumsal ahlakın esası
        olan birliğe çağırmıştır.

        8. Mevlânâ. “Biz pergel gibiyiz. Bir ayağımız din üzerinde sağlamca durur, öteki ayağımız yetmiş iki milleti dolaşır.” diyerek
        de bir ………………….. olarak tüm insanlığı kucaklayabildiğini belirtmiştir.

        9. Yunus Emre, insan sevgisi ile ilgili görüşlerini ortaya koyarken…………………. tutumlara da karşı çıkmıştır.
        10. Haksızlık ve zulüm yapanları ikaz eden ……………………………., toplumsal dayanışmayı ve yardımlaşmayı kurmaya çalış-

        mıştır.
        11. …………………………….’ye göre insan ancak kendini tanıyarak ve bu düzenin asıl sahibinin emrine kendini adayarak gerçek

        varlığının şuuruna erer.
        12. …………………………….’a göre ahinin eli, kapısı ve sofrası açık; gözü, dili ve beli bağlı olmalıdır.

        13. Osmanlı toplumunda ……………………………. kendi arasında seyfiye, kalemiye ve ilmiye olmak üzere üç sınıfa ayrılırdı.
        14. Osmanlı Devleti’nde bilinen ilk medrese ………………………… tarafından İznik’te yaptırılmıştır.

        15. ……………………………. sınıfı, medreselerden yetişen ve ulema da denilen kişilerden oluşmuştur.
        16. ……………………………. sınıfını Enderun veya diğer eğitim kurumlarında yetişen ve ümera da denilen kişiler oluşturmuştur.

        17. ……………………………. sınıfının, merkez teşkilatında Osmanlı bürokratik geleneklerinin oluşmasında, önemli rolü olmuştur.
        18. ……………. ;Osmanlı Devleti’nde idareye katılmayan muhtelif din ve soylara mensup zümrelerden oluşan yönetilenler

        sınıfıdır.



                                                 MATEMATİK-11
                                            ORTAÖĞRETİM     9 TARİH- 10
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14