Page 9 - Tarih 10 | Çalışma Defteri-4
P. 9
Boşluk Doldurma
Aşağıda karışık olarak verilen kavramları metinde doğru boşluklara yerleştiriniz.
Osman Gazi İlmiye Kur’an Kalemiye Tasavvuf
Hacı Bayrâm-ı Mevlânâ Ahî Evran mutasavvıf
Velî merhamet Celâleddîn-î Rumî
yönetenler sınıfı şefkate sünnet Ahmet Yesevî Reaya
Hacı Bektâş-ı
Seyfiye Yunus Emre Müslüman bağnaz
Velî
Ebu’s-Suud
Reaya Orhan Gazi Efendi
1. …………………………….; genel anlamda kalbin kötülüklerden arındırılıp yaratılanlara karşı güzel davranılması, insanın dün-
yalık menfaatlerden ve nefsinden uzaklaşarak Allah’ın varlığı ile yetinmesidir.
2. …………………………….; öğretisinde insanlara iyiliği, alçak gönüllüğü, cömertliği, merhametli ve doğru olmayı öğütlemiştir.
3. Tasavvuf inançlarını benimseyerek kendini Allah'a adamış kimseye ……………………………. denir.
4. …………………………….’nin tarif ettiği insan Hz. Peygamber’in şahsında temsil edilen insan-ı kâmildir.
5. Mevlânâ öğretilerinde, dinî-tasavvufi düşüncesinin kaynağının ……………. ve……………. olduğunu vurgulamıştır.
6. Yunus Emre, öğretilerinde bütün insanlığı ilahi aşka, kardeşliğe, ……………. ve………….. davet etmiştir.
7. Eserlerinde de vahdetin yani birliğin önemini vurgulayan ……………………………., insanları sürekli toplumsal ahlakın esası
olan birliğe çağırmıştır.
8. Mevlânâ. “Biz pergel gibiyiz. Bir ayağımız din üzerinde sağlamca durur, öteki ayağımız yetmiş iki milleti dolaşır.” diyerek
de bir ………………….. olarak tüm insanlığı kucaklayabildiğini belirtmiştir.
9. Yunus Emre, insan sevgisi ile ilgili görüşlerini ortaya koyarken…………………. tutumlara da karşı çıkmıştır.
10. Haksızlık ve zulüm yapanları ikaz eden ……………………………., toplumsal dayanışmayı ve yardımlaşmayı kurmaya çalış-
mıştır.
11. …………………………….’ye göre insan ancak kendini tanıyarak ve bu düzenin asıl sahibinin emrine kendini adayarak gerçek
varlığının şuuruna erer.
12. …………………………….’a göre ahinin eli, kapısı ve sofrası açık; gözü, dili ve beli bağlı olmalıdır.
13. Osmanlı toplumunda ……………………………. kendi arasında seyfiye, kalemiye ve ilmiye olmak üzere üç sınıfa ayrılırdı.
14. Osmanlı Devleti’nde bilinen ilk medrese ………………………… tarafından İznik’te yaptırılmıştır.
15. ……………………………. sınıfı, medreselerden yetişen ve ulema da denilen kişilerden oluşmuştur.
16. ……………………………. sınıfını Enderun veya diğer eğitim kurumlarında yetişen ve ümera da denilen kişiler oluşturmuştur.
17. ……………………………. sınıfının, merkez teşkilatında Osmanlı bürokratik geleneklerinin oluşmasında, önemli rolü olmuştur.
18. ……………. ;Osmanlı Devleti’nde idareye katılmayan muhtelif din ve soylara mensup zümrelerden oluşan yönetilenler
sınıfıdır.
MATEMATİK-11
ORTAÖĞRETİM 9 TARİH- 10
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ