Page 11 - Türk Dili ve Edebiyatı 10 | Çalışma Defteri 4
P. 11

Çoktan Seçmeli



        Aşağıda yer alan çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.


         1.  Hiç fark ettiniz mi, düşündünüz mü bilmiyorum. Gün-  3.   ----  yazarın okuyucuyu sıkmadan, ikna etmeye çalış-
           lük yaşamda çocuklarımız, 100-200 kelimeyle kendini    madan samimi bir dille yazdığı ve güncel konuları ele
           ifade etmeye çalışıyor. Belli başlı kelimelerin etrafında   aldığı köşe yazılarıdır. ---- ise yazarın somut bir dil kul-
           dönüp dolaşıyorlar. Bazen tıkanıp kalıyorlar. Şeyi şey   lanarak ele aldığı konuyu delilleri ile sunduğu ve birta-
           yaptım, şeyden hiç anlamadım, şey şey şey… Nasıl ola-  kım sonuçlara ulaştığı bir yazı türüdür.
           cak peki bu çocuklarımızın hâli? Onların sözcük dağar-     Bu parçada boş bırakılan yerlere sırasıyla hangileri
           cığını nasıl genişleteceğiz, kendilerini ifade etmelerini   getirilmelidir?
           nasıl kolaylaştıracağız? Kendimiz kitap okuyacağız,
           onlara örnek olacağız ve onlar da kitap okuyacak ben-  A)  Söyleşi - Deneme
           ce. Başka çaremiz yok gibi. Okumayı seveceğiz, sevdi-  B)  Deneme - Makele
           receğiz. Sizin başka bir fikriniz varsa söyleyin.      C)  Fıkra - Makale

                                                                  D)  Fıkra - Deneme
            Bu parça aşağıdaki türlerden hangisine örnek ola-
            rak verilebilir?                                      E)  Söyleşi - Eleştiri


           A)  Makale
           B)  Deneme                                           4.  Yahya Kemal’i tanırım. Tabii biraz uzaktan. Hatta ba-
           C)  Söyleşi                                            yağı uzaktan. Çünkü aynı dönemde yaşamadım. Aynı
           D)  Fıkra                                              dönemde yaşamadığınız insanı tanıyorum demek siz-
                                                                  ce abes mi? Bence abes değil. Bence bir insanı tanı-
           E)  Röportaj                                           mak; onun sesini duymak, yüzünü görmekle olmuyor.
                                                                  Öyle de tanıyabilirsiniz ancak sesini duymadan yüzünü
                                                                  görmeden de bir insanı tanıyabiliriz. Eğer kendinden
                                                                  sonra bize bir şeyler bırakabilmişse o şeyler üzerinden
                                                                  giderek onu tanıyabiliriz, anlayabiliriz. Yahya Kemal’in
                                                                  yazıp çizdikleri, külliyatı bize onun nasıl bir insan oldu-
                                                                  ğu ile ilgili bayağı ipucu veriyor. Bir de onun hakkında
         2.  Geçen gün, televizyonlarda yayınlanan bazı prog-     edebiyat tarihçilerinin yazdığı bir sürü makale var.
           ramların ve dizilerin Türkçeyi kullanmakta ne kadar
           çok hata yaptıkları ile ilgili bir yazı yazmıştım. Hemen      Bu parça aşağıdaki türlerin hangisinden alınmıştır?
           sosyal medyada linç edildim. Senin başka derdin yok
           mu bizim dizilerimize programlarımıza niye karışıyor-  A)  Deneme
           sun; onca konu var gündemde yazılacak, onlarla ilgi-   B)  Makale
           li bir şeyler yaz, diye çıkıştı bazı okurlar. Evet, birçok   C)  Fıkra
           konu var yazmak için ama ben vicdanlı bir insan olarak   D)  Eleştiri
           Türkçenin yanlış kullanımından kaynaklı ilerde ortaya   E)  Sohbet
           çıkacak problemleri biliyorum ve engellemeye çalışı-
           yorum. Kimse bunu anlamıyor hâlbuki…

            Bu parça aşağıdaki metin türlerinden hangisine aittir?

           A)  Söyleşi
           B)  Makale

           C)  Deneme
           D)  Fıkra
           E)  Röportaj



                                                 MATEMATİK-11
                                            ORTAÖĞRETİM     11 TDE-11
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16