Page 11 - Tarih 10 | Çalışma Defteri 5
P. 11
Çoktan Seçmeli
Aşağıda yer alan çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.
1. 3. Tarih öğretmeni Yavuz Bey’in Anadolu’nun İslamlaş-
masına katkıları bulanan tasavvuf liderlerinin adları-
nı yazmaya yönelik sorduğu sınav sorusuna öğrencisi
Mehmed Ali’nin verdiği cevap şu şekildedir.
I. Ahi Evran
II. İmam Gazali
III. Hacı Bektaşi Veli
IV. Mevlana Celaleddin Rumi
V. Hacı Bayram Veli
Tarih öğretmeni Sinan Bey, öğrencilerine günümüzde
Osmanlı Devletine ait mimari eserlerin görülebileceği Buna göre Mehmed Ali’nin verdiği cevaplardan
ülkeleri değişik renklerle boyamak suretiyle göster- hangisi Anadolu’nun İslamlaşmasına katkıda bunan
melerini istemiştir. Bunun üzerine öğrencilerden; tasavvuf liderlerinden biri değildir?
I. Mehmet: Pembe renk ile Trablusgarp’ı A) I B) II C) III D) IV E) V
II. Gökçe: Kırmızı renk ile Anadolu’yu
III. Başak: Mavi renk ile Mısır’ı
IV. Ferhat: Yeşil renk ile Romanya ve Bulgaristan'ı
V. Özgür: Turuncu renk ile Sicilya Adası'nı boyamak
suretiyle cevaplarını vermişlerdir.
Bu duruma göre Sinan öğretmenin sorusuna hangi
öğrenci yanlış cevap vermiştir?
A) I B) II C) III D) IV E) V
2. Osmanlı padişahları iyi birer devlet idarecisi olmaları-
nın yanı sıra sanat ve edebiyat konusunda da kendi-
lerini oldukça geliştirmişlerdi. Bunda Osmanlı sultan-
larının sanatçıları ve bilim insanlarını desteklemesinin 4. Sözlü kültür sayesinde Anadolu halkı yüzyıllar boyun-
payı büyüktür. İyi bir eğitimden geçen Osmanlı şeh- ca kendi dil, kültür ve beğenilerini koruyup geliştirme
zadeleri ve sultanları, genelde musikiye ve şiire ilgi imkânı bulmuştur. Toplumsal sevinçler, kederler ve
gösterdiler. Osmanlı sultanları devrin ünlü şairleriyle üzüntüler sözlü halk kültürü sayesinde Osmanlı halkı-
dostluklar kurarak, şiir sohbetlerinde bulundular. nın dayanışma ve kaynaşmasını güçlendirmiştir. Sözlü
Daha ilköğrenimleri sırasında kuvvetli bir dil ve ede- kültür ürünleri aynı zamanda halkın ortak duygu ve
biyat eğitimi alan sultanlardan pek çoğu şiir yazdı. Bir düşüncelerini dile getirmeleri bakımından Türk kül-
kısmı da divan tertip edecek kadar şairlik vasıflarını türünün korunmasında ve yaşatılmasında önemli bir
ön plana çıkardı. Osmanlı padişahlarının çoğu tekke işleve sahip olmuştur.
eğitimi ve terbiyesi çerçevesinde eğitim aldıklarından; Buna göre aşağıdakilerden hangisi sözlü kültür
şiirleri de genelde dinî ve tasavvuf içeriklidir. öğelerinden biri değildir?
Paragrafa göre aşağıda verilen Osmanlı hükümdar-
larından hangisi “Şair Padişahlar” arasında yer al- A) Destanlar
maz? B) Halk hikâyeleri
C) Roman
A) Orhan Bey B) II. Murat C) II. Mehmet
D) Karagöz
D) I. Selim E) I. Süleyman
E) Mâni
MATEMATİK-11
ORTAÖĞRETİM 11 TARİH-10
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ