Page 24 - Tarih 10 | Çalışma Defteri 5
P. 24
CEVAP ANAHTARI
BECERİ TEMELLİ-1
1. Şahsında Türk, İran, İslâm ve Roma hükümdarlık geleneklerini birleştiren Osmanlı hükümdarı olarak bilinen II. Meh-
med, doğunun ilim ve manevi gücü ile batının ilim ve tekniğini en iyi şekilde birleştirmeyi başarmış, tıpkı askerî
fetihleri gibi bilgi adına açtığı savaşta da bir âlimler, sanatkârlar ordusu tesis etmiş olması nedeniyle “Zihniyetiyle bir
ayağı Şark’ta öteki Garp’ta” ifadesi kullanılmıştır.
2. • İlim adamına emsalsiz ilgi ve sevgi göstermek,
• İlim adamlarına fikrî özgürlük sağlamak,
• Meseleler hakkında onlarla sohbet etmek,
• Âlimlerin nazını çekmekte sakınca görmemek, huysuzluk, titizlik, geçimsizlik hatta kıskançlıklarını idare etmek,
• Fazilet ve irfanı ile şöhret bulan insanları İstanbul’a davet etmek.
3. • Resmî günlerde ve toplantılarda devlet büyüklerinin makam ve mevki sıralarına göre kabulü.
• Kurallara göre davranma.
4. • İstanbul’a ayak basar basmaz, Ayasofya’dan ve papaz odalarından yararlanarak mevcut binalarda, ilk medre-
seleri açmış,
• Ali Kuşçu, Ali Tusi ve Molla Zeyrek gibi büyük hocaları bu müesseselerin başına getirmiştir.
5. Bir millet savaş meydanlarında ne kadar parlak zaferler elde ederse etsin o zaferlerin kalıcı sonuçlar vermesi ancak
irfan ordusuyla mümkündür. M. Kemal ATATÜRK
6. • Fazilet ve irfanı ile şöhret bulan insanları İstanbul’a davet ederek hükûmet merkezini ilim ve fen durağı hâline
getirmek,
• Tıpkı askerî fetihleri gibi bilgi adına açtığı savaşta da bir âlimler, sanatkârlar ordusu tesis etmek.
7. D
BECERİ TEMELLİ-2
1. Nizam-ı Âlem fikri ile birleşerek Osmanlı Devleti tarafından ileri seviyeye taşınan Türk Cihan Hâkimiyeti Mefkûresi, Kuruluş Devri’nde
iki Türk hükümdar Yıldırım Bayezid ile Timur’u karşı karşıya getirmiş, ilerleyen dönemlerde de kendisini göstermiştir.
2. 1448’de yapılan II. Kosova Meydan Muharebesi sonucunda, Türklerin Balkanlardaki hâkimiyeti kesinleşmiş ve Avrupalılar savunmaya
çekilmiştir.
3. Ebû’l- Hayrât, “Hayırların Babası” demektir.
4. • Millî bir kültür hareketine öncülük ederek, Danişmentli ve Selçuklu devirlerindeki Fars kültürü ve diğer yabancı kültürlerin etki-
sini önlemek,
• Silah ve paraların üzerine Kayı damgası vurarak, Oğuz şeceresinde önemli bir yere sahip olan Kayı Boyu’na mensup olduklarını
vurgulamak,
• Bütün bu icraatlarıyla da millî kültür anlayışı kazandırarak birlik ve beraberliği artırmak istemesi Türkçe’nin ve Türk kimliğinin ön
plana çıkmasını sağlamıştır.
ORTAÖĞRETİM 24 TARİH-10
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ