Page 30 - Tarih 10 | Çalışma Defteri 6
P. 30
CEVAP ANAHTARI
BECERİ TEMELLİ-1
1.
Görsel 1 : Ebru Görsel 2 : Tezhip Görsel 3 : Minyatür
Görsel 4 : Hat Sanatı Görsel 5 : Çinicilik Görsel 6 : Kakmacılık
Görsel 7 : Dokumacılık Görsel 8 : Ciltçilik Görsel 9 : Oymacılık
2. Osmanlı Devleti’nde ortaya konan sanat eserlerinde Türk ve İslam kültürünün tesiri yoğun olarak görülebilmek-
tedir. Osmanlı sanatı Selçuklu, İran, Arap, İran gibi farklı kültürlerden etkilenmiş olsa da özgün bir sanat anlayışı ve
kendine has bir üslup oluşturmayı başarmıştır. Dönemin önemli gelişmelerini resmetmek için minyatür sanatından
yararlanılmıştır. Yazı ve süsleme ile ilgili sanat dallarında Arap alfabesi kullanılmıştır. Dokumacılık, çinicilik, kakmacı-
lık, ciltçilik, ebru ve oymacılık gibi sanat dallarında da Türk ve İslam kültürünü yansıtan motiflerden yararlanılmıştır.
Osmanlı Devleti’ndeki sanat faaliyetleri incelendiğinde estetik ve ince işçilik bakımından çok ileri bir seviyeye ulaşıl-
dığı görülmektedir.
3. Sanat eserleri, bir toplumun geçmişine ışık tutan en önemli sosyal hayat göstergeleridir. Sosyal, iktisadi, kültü-
rel ve siyasi hayata dair birçok bilgi içerir. Bir toplumun sanat eserlerine bakarak o toplumun yaşantısı, sınıf yapısı,
ekonomik düzeni, kültürel özellikleri, yönetim tarzı, dinî inanışları, giyim kuşamı vs. konularda bilgi sahibi olunabilir.
Toplumun kültürel mirası ve zaman içerisinde geçirmiş olduğu değişmeler de sanat eserlerinden öğrenilebilir.
4. Minyatür, nakkaşlar tarafından çok ince işlenmiş, ışık, gölge ve hacim duygusu yansıtılmayan küçük boyutlu re-
simlerdir. Minyatür sanatçısı, çizdiği minyatür aracılığıyla estetik değere sahip konuları ve kendi dönemini resmet-
meye çalışmaktadır. Bu, çok büyük yetenek gerektiren bir iştir. Aynı zamanda çizilen minyatürlerin başarılı bir şekilde
boyanması da en önemli noktalardandır. Fotoğraf sanatçısı da fotoğraf makinası ile güzel bulduğu konuları ve bu-
lunduğu dönemin gelişmelerini resmetmeye çalışır. Bu durum minyatür sanatına göre daha pratiktir. Ancak iyi bir
kompozisyon oluşturabilmek ve başarılı çekimler yapabilmek açısından fotoğraf sanatçısının da yeteneği önem taşır.
5. Dokumacılık, çinicilik günümüzde devam eden sanat dalları içerinde yer almaktadır. Ciltçilik, hat, ebru, tezhip, kak-
macılık gibi kaybolmaya yüz tutmuş sanat dalları özellikle halk eğitim merkezleri tarafından verilen kurslarla devam
ettirilmeye çalışılmaktadır.
6. Ben dokumacılık sanatını seçerdim. Renk renk ipliklerle desenler, motifler oluşturmak hoşuma giderdi. Kendi zev-
kime göre dokuduğum ve odama serip günlük hayatta kullanabileceğim bir halım olmasını isterdim. Cevap yoruma
açıktır.
BECERİ TEMELLİ-2
1. Siyasi ve askerî alanda elde edilen başarının mimari eserlere de yansıtıldığı görülmektedir. Mimari eserler sayesinde
bu şehirlerin Osmanlı kimliği kazandığı söylenebilir. Osmanlı Devleti, fethettiği bu şehirlerde yaptığı imar faaliyetle-
riyle Türk İslam medeniyetinin izlerini bırakmıştır.
2. Bursa, Edirne ve İstanbul şehirleri Osmanlı Devleti’ne başkentlik yapmış önemli merkezlerdir. Bu yüzden Osmanlı
mimarisinin en güzel örnekleri bu şehirlerde görülmektedir.
3. Şehirlerde yapılan imar faaliyetlerine bakıldığında siyasi, askerî, ekonomik, dinî ve kültürel alandaki ihtiyaçlar doğ-
rultusunda mimari eserler yapıldığı söylenebilir. Cami, medrese, arasta, çarşı, külliye, kervansaray, hamam gibi mimari
eserler yapılarak halkın ihtiyaçlarının karşılanması amaçlanmıştır.
4. Arnavutluk, Bulgaristan, Yunanistan, Yugoslavya, Makedonya, Bosna-Hersek, Cezayir, Tunus, Libya, Kıbrıs, Mısır,
Yemen, Etiyopya, Macaristan, Irak, İsrail, Ürdün, Lübnan, Moldavya, Filistin, Ukrayna, Romanya, Suudi Arabistan, So-
mali, Sudan, Suriye ve Türkiye’de Osmanlı Devleti’nden kalma mimari eserleri görmek mümkündür.
5. Süleymaniye Cami ve Külliyesi medrese, hamam, imaret, tabhane, sıbyan mektebi, çeşme, cami, türbe gibi birçok
yapıyı bünyesinde barındırmaktadır. İbadet, eğitim, temizlik, sağlık ve ekonomi alanındaki ihtiyaçlar bir arada karşı-
lanmaktadır. Bu mekânın mimari planı incelendiğinde çok yönlü ve işlevsel bir yapı olduğu, toplumun her kesiminden
ve her yaştan insanlara hitap ettiği anlaşılmaktadır.
ORTAÖĞRETİM 30 TARİH-10
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ