Page 14 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Çalışma Defteri 6
P. 14

Açık Uçlu Sorular-I



        Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları bu metne göre cevaplayınız.


          Kumsalın bir pırlanta gibi ışıldayan pusu içinde, kara bir şey ilerliyordu bocalaya bocalaya. İlk Ralph gördü bunu ve
          öyle yoğun bir dikkatle bakmaya başladı ki tüm gözler o yana çevrildi. Bu kara şey, buğulu sıcaklığın yarattığı haya-
          limsi görüntülerden çıkıp açık seçik görülen kuma basınca karaltının gölgelerden fazla giysilerden ileri geldiği anla-
          şıldı. Bir alay çocuktu bu acayip şey. Birbirine az çok ayak uydurarak ikişer ikişer, koşut iki çizgi hâlinde yürüyorlardı.
          Giysileri aklın alamayacağı kadar acayipti: Pantolonlarını, gömleklerini, ötelerini berilerini ellerinde taşıyorlardı ama
          her çocuğun başına gümüş rozetli, dört köşe kara bir şapka geçirilmişti. Bedenleri, boyunlarından ayak bileklerine ka-
          dar kara pelerinlerle örtülüydü. Tropiklerin sıcağı, yiyecek aramak ve yanan kumsalda şimdi terler dökerek yürümek,
          yeni yıkanmış kırmızı eriklere döndürmüştü çocukların tenini. Onları komuta eden de aynı biçimde giyinmişti ama
          şapkasındaki rozet altın rengiydi. Alay, büyük kayalığa aşağı yukarı on yarda yaklaşınca bu çocuk bağırarak bir emir
          verdi. Ötekiler, yabansı ışığın altında soluk soluğa, terleye terleye, sallana sallana durdular. Emir veren çocuk, pelerini
          uçuşarak kayalığa atlayıverdi; kapkaranlık görünen bu yere baktı gözlerini kısıp:
          “Boru çalan adam nerede?”
          Güneşten gözleri kamaştığı için çevresini göremediğini anlayan Ralph, konuştu:
          “Borulu adam yok, yalnız ben varım.”
          Çocuk biraz daha yaklaştı, yüzünü buruşturup Ralph’ı süzdü tepeden.
          Gördüğü şey, yani kucağında fildişi renkli büyük şeytanminaresiyle oturan sarı saçlı oğlan, onu pek memnun etme-
          mişti. Pelerinini savurarak, hızla döndü:
          “Peki, bir gemi yok mu?”
          Bol pelerinin örttüğü bedeni uzun, zayıf, kemikliydi. Kara şapkanın altında kızıl saçları vardı. Çilli yüzü çökmüştü.
          Aptal görünmeden çirkindi. Dik dik bakan açık mavi gözlerinden hayal kırıklığına uğradığı, öfkelendiği ya da öfkelen-
          meye hazır olduğu anlaşılıyordu:
          “Bir büyük yok mu burada?”
          Ralph, sırtı dönük olan çocuğa “Hayır, yok.” dedi. “Bir toplantı yapıyoruz; gel sen de bize katıl.”
          Pelerinli çocuklar sırayı bozmaya başladılar. Uzun boylu çocuk bağırdı onlara:
          “Koro, dur!”
                                                                                                                                                                       SİNEKLERİN TANRISI
                                                                                                                                                                        WILLIAM GOLDING



        1.  Yukarıdaki metinden hareketle 20. yy. dünya edebiyatı hakkında bilgi veriniz.

           .......................................................................................................................................................................................................
           .......................................................................................................................................................................................................
           .......................................................................................................................................................................................................
           ...............................................................................................................................................................................................................
           ...............................................................................................................................................................................................................
           ...............................................................................................................................................................................................................

        2.  Parçada kullanılan anlatım tekniklerini yazınız.

           .......................................................................................................................................................................................................
           .......................................................................................................................................................................................................
           .......................................................................................................................................................................................................
           .......................................................................................................................................................................................................
           ...............................................................................................................................................................................................................
           ...............................................................................................................................................................................................................




                                               ORTAÖĞRETİM  14 TDE-11
                                           GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19