Page 26 - Tarih 11 | Çalışma Defteri 6
P. 26

CEVAP ANAHTARI




          EŞLEŞTİRME-I        EŞLEŞTİRME-II             BOŞLUK DOLDURMA                    ÇOKTAN SEÇMELİ

          1. Ç               1. C               1. Liberalizm        12. Mühendishane-i     1. C    11. B    21. D
                                                                     Bahr-i Hümâyun
          2. C               2. D               2. Sosyalizm                                2. B    12. E    22. B
                                                                     13. Mekteb-i Mülkiye
          3. A               3. A               3. kapitalizm
                                                                     14. II. Mahmud         3. E    13. B    23. C
          4. B               4. E               4. Adam Smith
                                                                     15. Dârülaceze /       4. C    14. D    24. A
                             5. B               5. Karl Marx         II. Abdülhamid

                             6. Ç               6. İngiltere         16. Himaye-i Etfal     5. D    15. A    25. A
                                                                     Cemiyeti               6. A    16. C
                                                7. Polonya
                                                                     17. Askerî Tekaüd
                                                8. Zorunlu askerlik   Sandığı               7. B    17. D
                                                sistemi
                                                                     18. Sultan Abdülmecid   8. C   18. E
                                                9. Asâkir-i Nizamiye
                                                                                            9. E    19. E
                                                10. Nizam-ı Cedit /
                                                Napolyon
                                                                                            10. D   20. E
                                                11. Vaka-i Hayriye



                                                      AÇIK UÇLU

           1. XVIII. Yüzyılın sonlarına doğru "feodalite"nin tasfiyesiyle topraksız köylülerin kırsal kesimden büyük şehirlere, endüstri
           merkezlerine dalgalar halinde başlattıkları göç,

           Avrupa’da;

             a) Hızlı ve plansız şehirleşmeye,

            b) Toplumsal yapıda “işci sınıfı” ismi verilen yeni bir toplumsal sınıfın ortaya çıkmasına,
           neden olmuştur.

           2. Birbiri ardından süren göç dalgalarıyla kentlere gelen köylüler, yeni bir sınıfı "işçi sınıfı"nı oluşturmuşlardır. Kırsal ke-
           simden endüstri merkezlerine gelenler, Sanayi Devrimi'nin bir bakıma simgesi olan fabrikalarda önceleri sıkıntı çekme-
           den çalışmaya başlamışlarsa da bir süre sonra emek arzı emek talebini aşınca bu defa işsizlik baş göstermiştir.

           3. Toprak mülkiyeti olmayan bu insanlar tamamen "mülksüzleşmiş" oldukları için kötü çalışma koşulları, düşüş ücret tek-
           lifleri karşısında tekrar köylerine geri dönme şansları olmamış; bu bakımdan, feodal dönemdeki "serf'lerin torunları olan
           bu yeni işçi kesimi, işverenin sunacağı tüm koşulları kabul etmekten başka bir seçeneği kalmamıştır.

           4. Endüstri Devrimi sonrasında ortaya çıkan yeni çalışma ilişkileri, yasa koyucunun emeğin korunması, çalışma koşulları-
           nın insanileştirilmesiyle ilgili yasal düzenlemeler yapmasına kadar emeğin pek çok bakımdan istismarına/sömürülmesine
           neden olmuştur. Emeğin istismarı, hijyenik olmayan işyerleri, uzun mesai saatleri, düşük ücretler, bedensel ve ruhsal
           gelişimleriyle uyuşmayacak işlerde çocuk ve kadın işçilerin istihdamıyla kendini hissettirmiştir. Bu dönemde, ucuz işgücü
           gözüyle bakılan çocuk ve kadın istihdamının; dokuma sektörü ve diğer bazı sektörde yetişkin erkek işçi istihdamından
           daha fazla olduğu görülmüştür.
           5. Endüstri Devrimi sonrası ortaya çıkan emeğin çok yönlü istismarı, o dönemde yaşayan araştırmacı/bilim adamları ve
           edebiyatçılar tarafından sorun olarak görülmüştür. Bazı araştırmacı/bilim adamları ve edebiyatçılar eserlerinde bu soru-
           nu dillendirmiş ve gündeme getirmişlerdir.



                                            ORTAÖĞRETİM    26 TARİH-11
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30