Page 17 - Coğrafya 12 | Çalışma Defteri 6
P. 17
Haritayı Kullan
Aşağıda karışık olarak verilen geçmişten günümüze dünyadaki önemli ticaret yollarını haritayı kullana-
rak aşağıdaki tablodaki alanlara yazınız.
Atlantik, G. Amerika ve
İpek Yolu Demir İpek Yolu Pasifik Aşırı Yolu
Doğu Kıyısı Yolu
Batı Avrupa, Akdeniz ve Baharat Yolu Kuzey Atlantik Yolu Ümit Burnu Yolu
Hint Okyanusu Yolu
Geçmişten Günümüze Dünyadaki Önemli Ticaret Yolları
Çin'den başlayarak Anadolu ve Karadeniz aracılığıyla Avrupa'ya kadar uzanan tarihî ticaret yoludur.
1 Asırlar boyunca önemli bir ticaret güzergâhı olarak kullanılan İpek Yolu; tüccarların, bilginlerin ve
gezginlerin takip ettikleri bir yol olmuştur.
Asya ile Avrupa kıtaları arasında en kısa, en güvenli ve en ekonomik ticaret yoludur. Orta Koridor ola-
2
rak da adlandırılan bu güzergâhta Londra'dan Pekin'e kesintisiz demir yoluyla ulaşmak mümkündür.
Güneydoğu Asya'dan Avrupa'ya uzanan bir ticaret yoludur. Eski çağlarda Hindistan'dan gönderilen
baharatlar (tarçın, kakule, zencefil, zerdeçal vb.); deniz yoluyla önce Akabe Körfezi (Kızıldeniz) ve
3
Basra Körfezi'ne gelir, buradan da kara yoluyla Anadolu ve Mısır kıyılarına ulaştırılırdı. Bu ürünler
daha sonra yine deniz yoluyla Avrupa'ya taşınırdı.
Batı Avrupa'dan başlayıp Akdeniz, Süveyş Kanalı ve Kızıldeniz'i izleyerek Hint Okyanusu’na oradan da
4 Doğu Afrika ve Güneydoğu Asya’ya kadar uzanan ticaret yoludur. Bu deniz yolu, 1869'da Süveyş Kana-
lı'nın açılmasıyla Avrupa ile Uzak Doğu arasındaki en önemli ticaret güzergâhı olma özelliğini kazanmıştır.
Ümit Burnu, Güney Afrika Cumhuriyeti'ndeki Cape Yarımadası'nın güneyde bulunan uç noktadır.
Uzak Doğu'daki kaynaklara ulaşabilmek için yola çıkan Portekizli kâşif Bartolomeu Dias, Afrika'nın
5 en güney ucu olarak kabul edilen Ümit Burnu'nu 1488'de keşfetmiştir. Vasco da Gama ise Ümit Bur-
nu'nu dolaşarak ilk kez Avrupa'dan Hindistan'a kadar uzanan bir deniz yolculuğu yapmıştır. Bu yol,
Süveyş Kanalı'nın açılmasına kadar Avrupa ile Uzak Doğu arasındaki tek deniz yolu olarak kalmıştır.
Güney Amerika ile Kuzey Amerika ve Avrupa arasındaki ticaret yoludur. İlgili güzergâhta petrol, ılıman
6
iklim meyveleri, kereste, muz, kahve ve bakır ticaretine dayanan taşımacılık faaliyeti söz konusudur.
1914 yılında Panama Kanalı'nın açılmasına bağlı olarak önemi artan ticaret yoludur. Panama Ka-
nalı'nın açılması ile Pasifik-Atlantik ticaret yolları üzerinde etkili değişimler meydana getirmiştir.
7
Meksika Körfezi Yolu gibi güzergâhların önemi artarken Pasifik-Güney Amerika Yolu'nun dolayısıyla
Macellan Boğazı'nın da önemi azalmıştır.
Sanayi, ticaret ve bunlara bağlı çeşitli faaliyetlerin gelişmiş olduğu Batı Avrupa ile Kuzey Amerika’yı
8
birbirine bağlayan deniz yoludur.
v ORTAÖĞRETİM
MATEMATİK-11
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 17 COĞRAFYA-12