Page 11 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | Çalışma Defteri 6
P. 11
Çoktan Seçmeli
Aşağıda yer alan çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.
1. (I) Muzaffer İzgü, çok iyi bir gözlemci olup toplumu, in- 3. - 4. soruları aşağıdaki parçaya göre cevaplayınız.
sanları, insanların sıkıntılarını çok iyi bilen bir yazardır.
(II) Eserlerinde en fazla yer verdiği konular, kendi göz- Küçük Albert deneyi, Amerikalı psikolog John B. Wat-
lem alanı içindeki toplumsal ve siyasal çarpıklıklardan son'ın öğrencisi Rosalie Rayner ile klasik koşullanma-
oluşur. (III) İnsanların sorunlarına, problemlerine bu nın insanlar üzerindeki etkisini ölçmek amacıyla Johns
kadar hâkim olmasını sağlayan en önemli unsur; göz- Hopkins Üniversitesinde gerçekleştirdiği bir deneydir.
lemciliğinin yanı sıra kendisinin de bir zamanlar o so- Deney, temel olarak korkunun doğal bir tepki mi oldu-
runları yaşayan bir insan olmasıdır. (IV) İzgü, eserlerin- ğu yoksa öğrenilebilir ve kazandırılabilir bir deneyim
de Anadolu’nun sesini verir; her kesimden insan onun mi olduğunu anlamak üzerine tasarlanmıştır. Tarihin
eserlerinde kendinden bir şeyler bulur. (V) Eserlerinde en önemli psikolojik deneylerinden biri olarak kabul
Türkiye’nin hangi bölgesini, yöresini anlatıyorsa kah- edilen bu deneye başlamadan önce deneyin başkahra-
ramanlarını da o yörenin ağzıyla konuşturur. (VI) Hem manı sekiz aylık bir bebek olan Albert’e bir dizi duygu-
çocuklar hem de yetişkinler tarafından çokça sevilen sal test yapılır. Albert’e sırasıyla beyaz bir fare, tavşan,
bir yazar olmasının nedeni de bu yönüdür. yanan kâğıt parçaları, peruk, maske gibi ilk kez karşıla-
şabileceği nesneler ve durumlar gösterilir. Albert, gör-
Bu parça iki paragrafa ayrılmak istense ikinci parag- düğü hiçbir nesneye karşı korku göstermez; her şeye
raf numaralanmış cümlelerin hangisiyle başlar?
gülümser. Bu testten sonra Albert'ı boş bir odaya gö-
A) II B) III C) IV D) V E) VI türürler. Odada Albert'ın üzerine oturduğu bez yatak
haricinde hiçbir eşya bulunmaz. Daha sonra Watson
ve asistanı Rayner odadan çıkar, yalnız bıraktıkları Al-
bert'ın yanına beyaz laboratuvar faresi salarlar. Albert,
fareden korkmadığı gibi, tam tersi bir tepki göstererek
2. (I) Güney Kore sinemasının usta yönetmenlerinden fareyi çok sever, yakalamaya çalışıp gülmeye başlar.
Bong Joon-ho’nun Altın Palmiye kazanan son filmi Sonrasında psikologlar, Albert fareye her dokundu-
Parazit, sıra dışı yöntemlerle zengin bir ailenin evi- ğunda demir çubukları birbirine vurarak rahatsız edici
ne yerleşen yoksul bir ailenin hikâyesini konu alıyor. sesler çıkarmaya başlarlar. Sesleri duyan küçük Albert
(II) Son dönemde çektiği Okja ve Snowpiercer gibi ağlamaya başlar. Oda yeniden sessizleşince fareyle
filmleriyle meseleye çok daha geniş, alegorik ve ya- oynamaya devam eden Albert, yine fareye dokundu-
pısal bir perspektiften bakan yönetmen, bu sefer ğu ilk anda psikologların çıkardığı o gürültülü sese
bir çekirdek aileye odaklanıyor ve onları kendi deyi- maruz kalır. Ağlaması yatışıp aklı tekrar fareye kayan
şiyle sanki “mikroskoptan bakarcasına” gözlemliyor. Albert, dokunmaya çalıştığı an hep aynı sesi duyduğu
(III) Bong Joon-ho sineması, genel olarak Hollywood için fareye dokunmaktan korkmaya başlar. Watson
ve tür sinemasıyla olan iki taraflı ilişkisi üzerinden ve Rayner deneyi ileri noktaya taşıyıp tavşan ve baş-
tartışılır. (IV) Karakterlerinin ağzından sorduğu “İyi ol- ka tüylü objeler de getirirler. Albert, özellikle beyaz
dukları için mi zenginler, yoksa zengin oldukları için mi renkli, tüylü bir nesne görse ondan korkup ağlamaya
iyiler?” sorusunun peşinden giden yönetmen, gerilim başlar ve kaçmak ister. Artık Albert gördüğü pamuk,
türünün ayrıntılarla, yakın planlarla ve “son dakika an- beyaz tavşan ve benzer nesnelerin karşısında demir
larıyla” ilişkisini bir ailenin, evin ve şehrin her yerine çubuklarla çıkarılan ses olmamasına rağmen korkmaya
sinmiş sınıfsal eşitsizliğin ve öfkenin izini sürmek için başlar. Vardıkları sonuçla yetinmeyen psikologlar, son
kullanıyor. (V) Bir aile olduklarını gizleyerek Park aile- olarak beyaz sakallı ve tüylü kostümler giyerek odaya
sinin yanında çalışmaya başlayan Kim’lerin trajikomik girerler. Karşısında gitgide büyüyen tüylü nesneler gö-
hikâyesini konu alan film, sınıflararası gerilimi mizahi ren zavallı Albert’ın korkusu artık hafızasına tamamen
bir dille ele alan ve sembolik mizansenleriyle öne çıkan kazınır.
usta işi bir yönetmenlik örneği.
Bu parçada numaralanmış cümlelerden hangisi dü-
şüncenin akışını bozmaktadır?
A) I B) II C) III D) IV E) V
MATEMATİK-11
ORTAÖĞRETİM 11 TDE-12
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ