Page 14 - Türk Dili ve Edebiyatı 9 | Çalışma Defteri-7
P. 14

Çoktan Seçmeli



        12. (I) Anadolu ve Akdeniz kültürünün tanınması için ça-  15. Bir Anadolu ve köylü kızı olmakla övünen Latife Te-
           lıştı, kapsamlı araştırmalar yaptı, araştırma sonuçla-  kin’in gerçekten en güçlü ve başkalarına benzemeyen
           rını denemeleriyle dünya okuruna sundu. (II) Serveti   yanını bu köylülükten büyük şehre gelen, sonra İstan-
           Fünun, Cumhuriyet ve daha sonra Demokrat İzmir gibi    bul’un “kondu mahallelerinde” değişip kaybolmaya
           dergi ve gazetelerde yazdığı yazı, hikâye ve romanlar-  yüz tutan âdet, töre, rivayet, masal ve hayatları iyi
           la uluslararası bir üne ulaştı. (III) Hedefi Yunan uygarlı-  bilmesi oluşturuyor. Nitekim Latife Tekin’in art arda
           ğının kökeninin Anadolu uygarlığı olduğu düşüncesini   çıkan romanlarında, özellikle devam eden şey; halk
                                                                  kültürünün, folklorun, halk sanatının etkileridir. Bunu,
           yaygınlaştırmaktı. (IV) Bodrum’un uluslararası düzey-  hemen her konuşmasında, açıkça ifade etmekten de
           de tanınmasını sağladı, neredeyse Bodrum’la özdeş-     zevk almaktadır.
           leşti. (V) Bu nedenle, Bodrum’un eski adı Halikarnas-
           sos’tan kaynaklı “Halikarnas Balıkçısı” adıyla anıldı.     Bu parçada aşağıdakilerden hangisine yer verilme-
                                                                  miştir?
           Numaralanmış cümlelerin hangisinde çekimli fiil
           yoktur?                                                A)  Türemiş ve birleşik yapılı çekimli fiil
                                                                  B)  Şimdiki zaman çekimli fiiller
           A) I                 B) II                C) III             D) IV              E) V  C)   Birleşik çekimli fiil

                                                                  D)  Belgisiz zamir
                                                                  E)   Durum zarfı


        13. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde oluş fiiline yer   16. Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın sanat anlayışını şu tek cüm-
           verilmiştir?                                           lesi ne kadar sağlam gösteriyor: “Sanat eseri hem bir
           A)  Banyonun rutubetinden bazı metaller paslandı.      saat gibi içinde bulunduğumuz zamanı hem de bir pu-
           B)  Uzun zamandır bu mahallede oturuyordu.             sula gibi gidilmesi gereken yönü işaret etmelidir.”

           C)   Aradığım kitabı, sonunda Beşiktaş’ta buldum.      Bu parçada aşağıdakilerden hangisine yer verilme-
           D)  Sinemaya gitmek için vakit ayırmam gerekiyor.      miştir?
           E)   Hayatımda böyle güzel bir kitap okumadım.         A)  Tekrarlı bağlaç
                                                                  B)  Yer-yön zarfı
                                                                  C)   Benzetme edatı
                                                                  D)  Haber kipi çekimli fiil
                                                                  E)   Dilek kipi çekimli fiil



        14. (I) Rüzgârın sert estiği, alt katın kapılarının açık kaldığı   17.  (I)  Yusuf  Atılgan; ardında  az sayıda eser bırakan  ama
           zamanlar döşemenin çatlaklarından ve duvarların ara-   edebiyatta nicelikten çok niteliğin önemli olduğunu ka-
           lıklarından içeri türlü türlü ıslıklar ses verir; kapının alt   nıtlayan, özgün ve sıradışı bir yazar olarak anılacak her
           tarafına yapıştırılmış gazetede bir karış yırtıklar olu-  zaman. (II) Edebiyat serüveni içinde Aylak Adam ve Ana-
                                                                  yurt Oteli gibi baş yapıtlara imza atan Yusuf Atılgan’ın
           şurdu. (II) Bu kadar olumsuz karşılıklar, önce beslenip   öykü kitabı  Bodur Minareden Öte  1960’da yayımlan-
           sonra suya düşmüş umutlar; korkusuzluğumu boğup        dı.  (III) 1992 yılında, Bodur Minareden Öte’nin yanısıra
           yok etmişti. (III) Ev sahibi kadına, gidişimi duyurma-  dergilerde yer alan bütün öyküleri Eylemci adlı kitabın
           mak için merdivenlerden aşağıya çıt çıkarmadan sü-     içinde okurlarla yeniden buluştu. (IV) Yusuf Atılgan’ın
           züldüm. (IV) Araba gürültüleri ve diğer sesler havayı   1989’da ölümü nedeniyle yarıda kalan Canistan romanı-
           kaplıyor, arabacıların kırbaç şaklatmaları yürüyenlerin   nın 2000’de yayımlanmasıyla birlikte, ondan kalan yazı-
           ayak seslerine karışarak muhteşem bir sabah korosu     ların çoğu günışığına çıkmış oldu. (V) 1950 kuşağının ve
           oluşturuyordu. (V) O sırada benliğime yabancılaştığımı   bu kuşak yazarlarından Yusuf Atılgan’ın kişisel üslup ya-
           hissettim yoksa bu kadar aydınlığın içinde kendimi ka-  ratma kaygısının, daha sonra yazılan öykü ve romanlar-
           ranlıkta duyumsayamazdım.                              da yepyeni dönüşümlere öncülük ettiğini de belirtmek
                                                                  mümkündür.
           Numaralanmış cümlelerin hangisinde ek fiil yoktur?
                                                                  Numaralanmış cümlelerin hangisinde yazım yanlışı
           A) I                 B) II                C) III             D) IV              E) V  yapılmamıştır?
                                                                  A) I                 B) II                C) III             D) IV              E) V



                                               ORTAÖĞRETİM  14 TDE-9
                                           GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19