Page 14 - Türk Dili ve Edebiyatı 9 | Çalışma Defteri-7
P. 14
Çoktan Seçmeli
12. (I) Anadolu ve Akdeniz kültürünün tanınması için ça- 15. Bir Anadolu ve köylü kızı olmakla övünen Latife Te-
lıştı, kapsamlı araştırmalar yaptı, araştırma sonuçla- kin’in gerçekten en güçlü ve başkalarına benzemeyen
rını denemeleriyle dünya okuruna sundu. (II) Serveti yanını bu köylülükten büyük şehre gelen, sonra İstan-
Fünun, Cumhuriyet ve daha sonra Demokrat İzmir gibi bul’un “kondu mahallelerinde” değişip kaybolmaya
dergi ve gazetelerde yazdığı yazı, hikâye ve romanlar- yüz tutan âdet, töre, rivayet, masal ve hayatları iyi
la uluslararası bir üne ulaştı. (III) Hedefi Yunan uygarlı- bilmesi oluşturuyor. Nitekim Latife Tekin’in art arda
ğının kökeninin Anadolu uygarlığı olduğu düşüncesini çıkan romanlarında, özellikle devam eden şey; halk
kültürünün, folklorun, halk sanatının etkileridir. Bunu,
yaygınlaştırmaktı. (IV) Bodrum’un uluslararası düzey- hemen her konuşmasında, açıkça ifade etmekten de
de tanınmasını sağladı, neredeyse Bodrum’la özdeş- zevk almaktadır.
leşti. (V) Bu nedenle, Bodrum’un eski adı Halikarnas-
sos’tan kaynaklı “Halikarnas Balıkçısı” adıyla anıldı. Bu parçada aşağıdakilerden hangisine yer verilme-
miştir?
Numaralanmış cümlelerin hangisinde çekimli fiil
yoktur? A) Türemiş ve birleşik yapılı çekimli fiil
B) Şimdiki zaman çekimli fiiller
A) I B) II C) III D) IV E) V C) Birleşik çekimli fiil
D) Belgisiz zamir
E) Durum zarfı
13. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde oluş fiiline yer 16. Fazıl Hüsnü Dağlarca’nın sanat anlayışını şu tek cüm-
verilmiştir? lesi ne kadar sağlam gösteriyor: “Sanat eseri hem bir
A) Banyonun rutubetinden bazı metaller paslandı. saat gibi içinde bulunduğumuz zamanı hem de bir pu-
B) Uzun zamandır bu mahallede oturuyordu. sula gibi gidilmesi gereken yönü işaret etmelidir.”
C) Aradığım kitabı, sonunda Beşiktaş’ta buldum. Bu parçada aşağıdakilerden hangisine yer verilme-
D) Sinemaya gitmek için vakit ayırmam gerekiyor. miştir?
E) Hayatımda böyle güzel bir kitap okumadım. A) Tekrarlı bağlaç
B) Yer-yön zarfı
C) Benzetme edatı
D) Haber kipi çekimli fiil
E) Dilek kipi çekimli fiil
14. (I) Rüzgârın sert estiği, alt katın kapılarının açık kaldığı 17. (I) Yusuf Atılgan; ardında az sayıda eser bırakan ama
zamanlar döşemenin çatlaklarından ve duvarların ara- edebiyatta nicelikten çok niteliğin önemli olduğunu ka-
lıklarından içeri türlü türlü ıslıklar ses verir; kapının alt nıtlayan, özgün ve sıradışı bir yazar olarak anılacak her
tarafına yapıştırılmış gazetede bir karış yırtıklar olu- zaman. (II) Edebiyat serüveni içinde Aylak Adam ve Ana-
yurt Oteli gibi baş yapıtlara imza atan Yusuf Atılgan’ın
şurdu. (II) Bu kadar olumsuz karşılıklar, önce beslenip öykü kitabı Bodur Minareden Öte 1960’da yayımlan-
sonra suya düşmüş umutlar; korkusuzluğumu boğup dı. (III) 1992 yılında, Bodur Minareden Öte’nin yanısıra
yok etmişti. (III) Ev sahibi kadına, gidişimi duyurma- dergilerde yer alan bütün öyküleri Eylemci adlı kitabın
mak için merdivenlerden aşağıya çıt çıkarmadan sü- içinde okurlarla yeniden buluştu. (IV) Yusuf Atılgan’ın
züldüm. (IV) Araba gürültüleri ve diğer sesler havayı 1989’da ölümü nedeniyle yarıda kalan Canistan romanı-
kaplıyor, arabacıların kırbaç şaklatmaları yürüyenlerin nın 2000’de yayımlanmasıyla birlikte, ondan kalan yazı-
ayak seslerine karışarak muhteşem bir sabah korosu ların çoğu günışığına çıkmış oldu. (V) 1950 kuşağının ve
oluşturuyordu. (V) O sırada benliğime yabancılaştığımı bu kuşak yazarlarından Yusuf Atılgan’ın kişisel üslup ya-
hissettim yoksa bu kadar aydınlığın içinde kendimi ka- ratma kaygısının, daha sonra yazılan öykü ve romanlar-
ranlıkta duyumsayamazdım. da yepyeni dönüşümlere öncülük ettiğini de belirtmek
mümkündür.
Numaralanmış cümlelerin hangisinde ek fiil yoktur?
Numaralanmış cümlelerin hangisinde yazım yanlışı
A) I B) II C) III D) IV E) V yapılmamıştır?
A) I B) II C) III D) IV E) V
ORTAÖĞRETİM 14 TDE-9
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ