Page 22 - Türk Dili ve Edebiyatı 9 | Çalışma Defteri-7
P. 22

Beceri Temelli-II



             Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız. ( Alıntılanan metnin aslına sadık kalınmıştır. )



                                                    BEHÇET NECATİGİL
              B. Psikolojik Dünyası ve Bazı Özellikleri
              (…)
              Yalnızlıktan hoşlanan kişiliğinin bir sonucu olarak Necatigil, içe dönük bir mizaca ve dar mekân psikolojisine
              sahiptir. İçe dönük, kendi kendine yeten, asosyal karakteri, onu dar mekânlarda bulunmaktan ve çalışmak-
              tan daha çok mutluluk duymaya yöneltmiştir. İçinde çalışmaktan mutluluk duyduğu çalışma odaları dar ve

              küçüktür. Necatigil’in dar mekânla, sınırlılıkla özdeşleşen psikolojik durumunu Hilmi Yavuz, odasından yola
              çıkarak şöyle irdeler: “Hayatını eşiyle, belki de daha doğru bir deyişle odasıyla sınırlandırmıştır. Necatigil’in
              odası, onun zaten iyice darlaştırılmış olan kamusal hayatına karşı özel hayatının içine yerleştiği alanı belirler.
              Necatigil’in var oluşunu dar mekânla gerçekleştirme ve orada mutlu olma psikolojisi sanatına da yansımıştır.
              Onun kişiliğinin bu boyutunu “Kutularda Sinek” adlı radyo oyununda “YAZAR” figürünün ağzından şöyle ve-
              rir: “Bu sofa, şu oda… Ülkem ve krallığım bunlar benim. Hayatımın en güzel saatleri bu sofada, bu merdiven
              başında geçer. Ben bir balığım, bu küçük gölde yaşarım. Daire paydos olur olmaz soluğu burada alıyorum…”

              Dar mekân, şairin sanatçı kişiliğinin oluşum zeminidir. “Besinler” şiirinde şöyle der:
                             “İstemedi yoksa
                               Üvey sokak yerine öz anne cadde
                               Önünde geniş idi
                                        Dar gururu besliyor”
              Ancak zaman zaman bu psikolojik durumun verdiği tek düzelikten sıkılır. Çünkü insanın basma kalıp bir ruh-
              sal yapısı yoktur. İnsan, bünyesinde çelişkileri ve değişkenliği barındırır. Bir mektubunda yukarıya aldığımız
              şiirin son mısraı olan “dar gururu besliyor” ifadesine değişik bir açılım getirir: “Artık bütün yazları yazılara
              gömmekten öyle bıktım ki bu sonuncu olsa diyorum. Hiç tatil yaptığım yok. Bilirsin. Hele şimdi evi değiştir-

              mek niyetindeyiz. Dar gururu besliyor, ama için için kemiriyor, oyuyor insanı. Şöyle rahatça bir yere çıkabilir-
              sek azaltacağım har har çalışmaları.”
              Sorumluluklar, şairi dar yaşantıya mecbur eder:
                            “Bu sınır, arada bir aşsak da
                              Çeker dar yaşamımıza bizi
                              Her şeyleri tamam bile olsa
                              Aklınız evde.”

              (…)
              Necatigil, utangaç ve sıkılgan bir kişiliğe sahiptir. Kalabalıklar önünde görünmeyi, şöhret olmayı, gürültülü
              bir şekilde kendini reklâm etmeyi sevmez. O, içine kapanık kişiliğine bağlı olarak bu dünyada yapacaklarını
              yapıp sessizce çekilip gitmeyi istemiştir. Bir soruşturmaya verdiği cevapta bu yönünü şöyle vurgular: “Bir-
              denbire ve sessiz görünmeler (sonra da dikkati çekmeden silinip gitmeler) daha iyi. Bağışla beni, listeden sil
              beni!”
              (…)
                                                      Nurullah Çetin, Behçet Necatigil, T.C. Kültür Bakanlığı Kültür Eserleri, Ankara, 1997.











                                               ORTAÖĞRETİM  22 TDE-9
                                           GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27