Page 9 - Coğrafyaı 10 | Çalışma Defteri-8
P. 9

Çoktan Seçmeli



        Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.

        1.  Afet; toplumun tamamı veya belli kesimleri için fiziksel,   3.  Aşağıda AFAD'ın (Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkan-
           ekonomik ve sosyal kayıplara neden olan, normal hayatı   lığı) 50 yıllık verileri doğrultusunda Türkiye’de yaşanan
           ve insan faaliyetlerini durduran veya kesintiye uğratan,   afetlerin görülme oranları ve afetzede sayısına göre
           etkilenen toplumun baş etme kapasitesinin yeterli ol-  afet türlerinin oranları verilmiştir.
           madığı doğa, teknoloji veya insan kaynaklı olaydır. Bir
           olayın afet olarak değerlendirilebilmesi, insan yaşamın-
           daki olumsuz etkileri ile ilgilidir.


           Buna göre aşağıdakilerden hangisine ulaşılabilir?

           A)  Bütün afetler, doğal nedenlerle oluşur.
           B)  Afetler, insanı ve insan faaliyetlerini etkiler.
           C)   Afetler daima can kaybına neden olmaktadır.
           D)  Bütün afetlerin oluşumları, hızlı olarak gerçekleşir.
           E)   Tüm afetler, küresel düzeyde etkiye sahiptir.




        2.  Aşağıda iki farklı ülkede aynı büyüklükte depremlerin
           oluşturduğu sonuçlar verilmiştir.                      Yalnızca grafikteki bilgilerden,  aşağıdakilerden
           •  İran'ın Bem şehrinde meydana gelen, 6.6 büyük-      hangisine ulaşılabilir?
              lüğündeki depremde en az 2000 yaşındaki Bem         A)  En fazla yaşanan afet türü depremdir.
              kalesi yıkılmış, 25.000'den fazla insan hayatını kay-  B)  En fazla insanın yaşamını kaybetmesine neden olan
              betmiş, 50.000 insan yaralanmış ve 100.000 insan       afet, heyelandır.
              evsiz kalmıştır. Evlerin çoğunun kerpiç olması, ara-  C)   Kaya düşmelerinde sel ve taşkınlara göre daha
              ma kurtarma çalışmalarını zorlaştırmış ve yaşanan      fazla can kaybı olmuştur.
              can kaybını arttırmıştır.                           D)  Çığ, çoklu afetlere göre insan faaliyetleriyle daha
           •  Japonya'nın Hokkaido bölgesinde 6,6 büyüklüğün-        ilgilidir.
              de meydana gelen depremde 2 kişi hayatını kay-      E)   Her bir afet için ortalama afetzede sayısı, en fazla
              betmiş, 125 kişi de yaralanmıştır. Depremin ardın-     depremdedir.
              dan Tomari nükleer santralinde 3 reaktör devre dışı
              kaldı ve acil durum jeneratörlerine bağlandı. Adada
              yaklaşık 3 milyon haneye elektrik verilemedi, hava   4.  Heyelanlar; dünyanın birçok yerinde görülmesi, büyük
              alanları ve çok sayıda otoyol kapatıldı.            can ve mal kayıplarına yol açması ve yeryüzünü daha
                                                                  fazla değiştirmesi gibi nedenlerle  diğer kütle hareket-
           Aynı büyüklükteki depremlerin, farklı etki göster-     lerine göre daha etkili olabilmektedir.
           mesi;
                                                                  Aşağıdakilerden hangisi, bu afetin dünyanın
             I. Toprak yapısının çeşitliliği
            II. Alanda yaşayan insan sayısı                       birçok yerinde görülmesinde etkili olan faktörlerden
                                                                  değildir?
            III. Yapı malzemelerinin niteliği
            IV. Öncesinde yapılan hazırlıklar                     A)  Toprağın hacminde su oranının artması
             V. Afetin meydana geldiği yarım küre                 B)  Akarsu biriktirme alanlarında görülmesi
                                                                  C)   Tabakaların eğim ile aynı doğrultuda uzanması
           özelliklerinden hangileri ile açıklanabilir?
                                                                  D)  Arazinin kısa mesafelerde yüksekliğinin değişmesi
           A) I, II ve IV     B) I, III ve V        C) II, III ve IV  E)   Suyla temas edince geçirimsiz hale gelen kayaçların
                          D) II, IV ve V     E) III, IV, ve V        varlığı



                                                 MATEMATİK-11
                                            ORTAÖĞRETİM     9 COĞRAFYA-10
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14