Page 46 - Tarihı 10 | Çalışma Defteri-8
P. 46

CEVAP ANAHTARI







                                                  BECERİ TEMELLİ-1


          BEYAZ ŞAPKAAZ ŞAPKA:: Veraset sisteminde yapılan düzenlemelerle önce I. Murat Dönemi’nde “Devletin toprakları
          BEY
          padişah ve oğullarınındır.” ilkesi, sonra da Fatih Devri’nde “Devletin toprakları padişahındır.” anlayışı get-

          irilmiştir. Ayrıca padişahlara devletin bekası için kendi kardeşlerini öldürme izni verilmiştir. Merkezi otorit-
          enin güçlendirilmesine yönelik bir diğer düzenlemeler arasında Divân-ı Hümâyun’un başkanlığını vezîriâza-
          ma devretmesi, haremden evlenme usulünün uygulanması ile müsadere usulünün (kişilerin mallarına el
          konulması) getirilmesi de söylenebilir.


          SİYAH ŞAPKA: Padişahın kardeşlerini öldürme iznine sahip olması şehzadelerin ölüm korkusu nedeniyle
          psikolojilerinin bozulmasına neden olabilir.


          KIRMIZI ŞAPKA: İnsanın padişah da olsa kardeşlerini öldürtmesi korkunç bir olaydır. Müsadere usulu ile ömür

          boyu çalışıp elde edilen servete el konulması üzücü bir uygulamadır.


          YEŞİL ŞAPKA: Padişahlar devletin bekası için kardeş katline müsaade etmektense, yaş sırasına göre tahta
          geçebilirlerdi. Haremden evlenmeyi tercih edileceklerine halktan birisiyle evlenip saray ve halk ilişkilerini
          daha da geliştirebilirlerdi.


          MAVİ ŞAPKA: Merkezi otoriteyi güçlendirmek için yapılan düzenlemelerin olumlu ve olumsuz yönleri vardır.

          Alınan önlemlere baktığımızda kendi zamanı için oldukça mantıklı uygulamalar olduğunu söyleyebiliriz.
















                                                 BECERİ TEMELLİ-2


          1. Padişahı diğer insanlardan ayıran özelliği, O’nun Allah’ın yeryüzündeki temsilcisi olmasıdır. Bu özelliği
          ile eski Türklerdeki kut anlayışına benzerlik gösterir. İslamiyet öncesi Türk devletlerinde devleti yönetme
          yetkisinin hükümdara Tanrı tarafından verildiğine inanılır, bu inanca da kut anlayışı denilirdi. Kut anlayışı-
          na göre kağan, Tanrı’nın yeryüzündeki vekili olarak görülürdü. Kağanların yeryüzünde adaleti sağlamakla
          görevli olduklarına inanılır, siyasi iktidar hakkının hükümdar ve ailesine ait olduğu kabul edilirdi.

          2. Kanun ve kuralları bilmeli, İslam dinini öğrenmeli, iyi silah kullanmalı, adil bir yönetici olmalı.


          3. KAYNAK A : Akıllı, sabırlı, ileri görüşlü, tedbirli.

            KESİŞİM : Adaletli
            KAYNAK B : Kerim, cömert, koruyucu.




                                            ORTAÖĞRETİM    46 TARİH-10
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51