Page 30 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 | Çalışma Defteri-8
P. 30
CEVAP ANAHTARI
BECERİ TEMELLİ - I
1. Eleştirmen, Sait Faik’i hikâyenin kahramanlarından biri olarak görür; yazarın hayatının eserine yansıdığını düşünür.
Eseri yazarından bağımsız olarak ele almaz. Hikâye eleştirisini yaparken yazarının hayatını da göz önünde bulun-
durur. Eleştirmen; ele aldığı eserde yazarının hayatından, kültüründen, dünya görüşünden izler bulunduğu fikrinde
olmalıdır.
2. Eleştirmen, hikâye tahlilinde kişisel anıların yer almaması gerektiğine inanır. Kişisel duygular katılmadan yapılan
nesnel eleştiri anlayışını benimsiyor olabilir. Ayrıca yazarın özür dilemesi, okurlarına duyduğu saygının bir ifadesi
olarak kabul edilebilir.
3. Eleştirmen; bir eserin tamamen yazarın hayatının ve kişisel özelliklerinin yansıması olduğunu düşünmenin doğru
olmadığı, önemli olanın yaşantı değil bu yaşantıyı anlatan yazarın sanat gücü olduğu görüşündedir.
BECERİ TEMELLİ - II
1. Okuduğumuz metin bir röportajdır. Yazar bu betimlemelere yer vererek metni mülakat havasından uzak-
laştırmış ve metne röportaj özellikleri kazandırmıştır. Ayrıca betimlemeler metnin üslubunu da etkilemiştir.
Yazarın yaptığı betimlemeler okurun zihninde metne karşı bir merak uyandırmıştır.
2. Öğrenciler bilgi birikimine, kültürel yeterliliğine, ilgi ve eğilimlerine göre cevaplayacaktır. Örnek: Ben bilgisa-
yar ve telefonların bakım ve tamirini yapan servisler ile röportaj yapardım. Çağımızın en önemli iletişim aracı
olan bilgisayar ve telefonların problemlerinin nasıl çözüldüğünü ve bu iş için gereken bilgi, donanım ve işleyişin
tanıtılması için bir röportaj yapardım.
3. Kültür sözlü veya yazılı biçimde aktarılır. Yazılı kültürün taşıyıcısı olan kitap, kültür aktarımın en önemli
enstrümanıdır. Sahaflar Çarşısı kitapların özellikle de eski kitapların toplandığı yerlerdir. Bu sebeple kitap
meraklılarının doğal toplanma mahalli olmuştur. Farklı meslek gruplarına mensup kültür meraklıları bir araya ge-
lince kültürel sohbetler kaçınılmaz olur. Bu da sahafların kültür aktarımında önemli bir rol oynamasını sağlamaktadır.
4. Bireysel gerçekliklere yer verilmesi röportajın okur üzerindeki etkisini arttırmıştır. Yazılan şiirlerin sahafların
eline geçmesi, sahafların yaşadığı sıkıntılardan bahsedilmesi okurun metinde anlatılan kişiler ile empati kur-
masını sağlar. Bu empati, okur ile metin arasında gizli bir bağ oluşturur. Bu bireysel gerçekliğin yazarın üslubu
ile anlatılması metni daha canlı ve akıcı bir hâle getirmiştir. Bu durum metnin daha uzun süre hatırlanmasına
yardımcı olur.
5. Örnek paragraf: Bugün kitapçıları ziyarete gittim. Sahafların sorunlarına dair görüşmek üzere dükkânında
Kitapçı Ali ile bir araya geldik. Selam ve kelamdan sonra Kitapçı Ali’ye “Kitapçıların son dönemdeki sıkıntıları
nelerdir?” diye sordum. Kitapçı Ali başladı veryansına! “Bir dokun bin ah işit!” derler ya işte öyle. Salgın işleri
durma noktasına getirmiş. Günlerdir tek bir kitap bile satamamış. Gelen giden yokmuş zaten. Araya girdim.
“Bugünün insanının okuma ile kitap ile arası nasıl sence?” dedim. İştahlı bir şekilde başladı konuşmaya: “Zaten
okuyan da kitap arayan da kalmadı eskisi gibi. Bu dijitalleşme, basılı kitaba ilgiyi iyice düşürdü. Bilgisayardan
kitap okumak da ne demek! Hiç kitabın yerini tutar mı? Kitabı eline almadan, sayfaları ağır ağır çevirmeden,
kitabın mis kokusunu içine çekmeden kitap mı okunurmuş? Hem ekran zararlı değil mi canım efendim.” dedi
bir solukta. “Bir soluklan! Bir çay söyle de damağımız ıslansın. Bu konuşma uzayacak. Söylediklerini tek tek
konuşmak gerek.” dedim.
ORTAÖĞRETİM 30 TDE-11
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ