Page 32 - Tarihı 11 | Çalışma Defteri-8
P. 32

Beceri Temelli - 4



           Aşağıdaki soruları verilen metinden hareketle cevaplayınız.























                                        KAFKASLARDAN OSMANLI’YA HÜZÜNLÜ YOLCULUK


          1829 yılından beri Kafkasya’da Rus istilasına karşı sürdürülen Türk ve Çerkez kabilelerinin hürriyet mücadelesi, 5 Aralık 1859’da
          Şeyh Şamil’in esir düşmesiyle giderek zayıfladı. Bu tarihten sonra Çerkez milli mukavemeti, dağınık bir hâlde devam etti. (….)
          Çerkezler, 1861’de Kafkasya’yı ziyaret eden II. Alexandr’ a bir heyet göndererek Çerkez topraklarının zaptından vazgeçilmesini
          istediler. Ancak II. Alexandr’ dan: “Ya gösterilecek yerlere veya Türkiye’ye göç ediniz” cevabını aldılar. Petersburg’da Çerkezlerin

          muhaceretini kontrol etmek için kurulan komisyon 1862’de “askerî ve siyasî bir tedbir olmak üzere, Çerkezlerin tehcirine” karar
          verdi. Bunun sonucunda yaklaşık 100.000 Çerkez, dağlardan ovalık kısma göç ettirilerek çoğunluğu Rusların içinde dağınık olarak
          iskân ettirilirken 1.500.000 Çerkez de Osmanlı Devleti topraklarına sevk edilmek üzere, yurtlarından zorla çıkarıldı. Böylece Çer-

          kezler (..) yalnızca yanlarında taşıyabilecekleri eşyaları ile hayvanlarını alıp mecburi bir göç yolculuğuna çıktı.

          Jülide Akyüz Orat, Mustafa Tanrıverdi “Kafkaslardan Kars’a Hüzünlü Yolculuk”, 1864 Kafkas Tehciri Kafkasya’da Rus Kolonizasyo-
          nu, Savaş ve Sürgün. İstanbul 2013, s.221-222 (Düzenlenmiştir.)





                                        BALKANLARDAN OSMANLI’YA HÜZÜNLÜ YOLCULUK


          1877-1878 Osmanlı- Rus Savaşı (93 Harbi) sırasında Rus kuvvetleri ve diğer kuvvetler tarafından mezalime uğrayan Türklerin bir-
          çoğu Osmanlı topraklarına doğru büyük kitleler hâlinde göçe başladı.

          Yanlarına alabildikleri eşya ve yiyeceklerle birlikte kağnı arabaları ile yayan bir şekilde güneye doğru kaçan göçmenlerin amacı,
          tren istasyonlarına ve limanlara gelebilmekti.


          Tıklım tıklım dolu olan trenlerle Edirne ve İstanbul’a doğru hareket eden muhacirler, çok uzun süren bu yolculukta kötü hava ko-
          şulları sebebiyle yolda öldü. Demir yolunu kullanan yoksul göçmenlerin ücretleri devlet tarafından karşılandı. Deniz yolu ile göç
          edenler için Tuna Nehri, Karadeniz ve Batı Trakya sahilleri hareket bölgeleriydi. Göçmen sayısının fazlalığından dolayı Osmanlı
          Devleti, yabancı devletlerden gemi kiralama yoluna gitti. Ancak yabancı şirketlerin salgın ve bulaşıcı hastalığa yakalanmış göç-

          menleri kabul etmemesi üzerine göçmenlerin taşınmasında en önemli rolü Osmanlı Devleti’nde Şirket-i Hayriye adlı özel şirket
          üstlendi.

          Hüseyin Vehbi İmamoğlu, “93 Harbinden Sonra Balkanlardan Anadolu’ya Göçler”, Geçmişten Günümüze Göç I, Samsun 2017, s.143-

          144 (Düzenlenmiştir.)



                                            ORTAÖĞRETİM    32 TARİH-11
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37