Page 29 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | Çalışma Defteri-8
P. 29
CEVAP ANAHTARI
AÇIK UÇLU SORULAR - II
1. III, V, I, IV, II
2. a) Oyun hayatı öğrenmenin en etkili yoludur.
b)
• Oyun olan her yerde bir okul vardır.
• Latince oyun ile okul sözcükleri arasındaki bağlantıyı çok güzel yakalamıştır.
• Oyun, çocuklara hak ve sorumluluğu öğretir.
• Yarışma şeklinde olan oyunlar çocuklarda öz bilinç oluşumunu sağlar.
• Oyun, kardeşlik duygusunun pekişmesini sağlar.
• Çocuk, oyun oynarken kendini tanır.
• Çocuklara insanları sevmeyi ve saymayı oyun öğretir.
c) Nerede çocuklar oynuyorsa orada okul var demektir. Gerçekteki bağlantıyı ne güzel yakalamış Latince. Hem çocuk oyunu
hem de okul, ilkokul anlamına gelir “ludus”. Oyundan daha bilge bir yetiştirici bulunamaz. Hak ve sorumluluğu oynarken
öğrenir çocuk. Oyun oynamayanın kafasına nereden dank edecek mızıkçılığın kötü bir şey olduğu. Yarışmalı oyunlarda öz
bilinç gelişir. Oyunlarda kökleşir kardeşlik duygusu. Bazı oyunlar olmasaydı ne “ben” ne de “biz” pekişirdi insanlarda. Oynarken
tanır kendini insan, kendinde ummadığı beceriklilikler bulur da şaşar ya da kolay sandığı nice şeyi yapamadığını iş başın-
da anlar unutmamacasına. Yaşıtlarının direnciyle karşılaşmasa kendisinin olmayan başarılara imrenmeyi nereden bilecekti
çocuk? Başkalarını sevmeyi, başkalarını saymayı oyuna borçlu herkes.
BECERİ TEMELLİ - I
1. Olası Cevap: Deneme metninin yazarı “çağından tiksinmek” düşüncesinin yanlış ya da eksik bir düşünce olduğunu
kanıtlamak istemektedir. Bu düşüncenin geçersizliğini kanıtlamak için karşıt düşünceler öne sürmek gerekir. Bir
düşünceyi çürütmek ya da yeni bir düşünceye okuyucuyu ikna etmek için kullanılacak anlatım biçimi genellikte
tartışmacı anlatım biçimidir.
2. a) Tez: Çağımız birçok savaşı, soykırımı ve ahlaki çöküntüyü içeren bir dönemdir, bu olumsuzluklardan dolayı
çağımızdan tiksinmemiz doğal bir davranıştır.
b) Antitez: Çağımızda birçok olumsuz olay ya da durum yaşanmasına rağmen bu olumsuzluklara karşı çıkan ve
direnenlerin olması çağımızdan tiksinmeyi geçersiz kılmıştır.
3. Tartışmacı anlatım biçiminin kullanıldığı metinlerde yazar, düşüncelerinin doğruluğuna okuyucuyu inandırmak için konu-
sunda uzman kişilerin ve düşüncelerine saygı duyulan başka yazar ve düşünürlerin görüşlerine yer verir. Bu, düşünceyi
geliştirme yöntemine tanık gösterme denir. Yazar bu yönteme başvurarak düşüncelerini inandırıcı kılmaya e somut bir
biçimde anlatmaya çalışmıştır.
BECERİ TEMELLİ - II
1. Olası cevap: Sağlam nesiller ancak geçmişin üzerine geleceği koyarak yetişebilir. Bu nedenle gençlerin ilerleyebil-
meleri adına kendi gelenek, görenek ve kültürlerini öğrenmesi gerekir. Ancak yetişmelerini olumsuz yönde etkileye-
cek eski alışkanlıklardan da yeri geldiğinde vazgeçilmelidir. Atatürk de yeni millî eğitim sisteminin geçmişten gelen
yanlış uygulamalardan uzak, özenilen ancak kendi kültürümüzde uyuşmayan yabancı değerlerden arınmış, ulusal ve
tarihsel doğamıza uygun olması gerektiğini belirtmiştir.
2. Olası cevap: Atatürk, toplumun yeniden biçimlenmesinde eğitimi en önemli itici kuvvet olarak gören, Türkiye’nin
çağdaş bir devlet hâline gelmesinde akıl ve bilimi ön planda tutan bir liderdir. Atatürk, öğretmenlere ve gençlere
seslenerek millî bir eğitimin bağımsızlık savaşı kadar önemli olduğunu belirtmiştir. Savaş sırasında ve zor şartlar
altında eğitim-öğretim kongresinin düzenlemesi; Atatürk’ün eğitime, öğretmenlere ve gençlere duyduğu güvenin
göstergesidir. Böyle bir dönemde yapılan bu konuşma ve kongre dünya tarihinde belki de hiç bir ülkenin yapmadığı,
hiçbir devlet adamının düşünmeye cesaret edemediği bir harekettir.
3. Olası cevap: Milletin yapısı kültürlerini oluşturur. Bir millet ne kadar özgün ve millî bir karaktere sahipse oluşacak
kültür o denli güçlü olacaktır. Eğitim, bu sağlam kültürel değerlerin izlerini taşır ve toplumun bir ürünüdür. Kültür de
toplum bireylerine eğitim yoluyla aktarılır. Bu nedenle kültür ve eğitim arasında karşılıklı bir ilişki vardır.
MATEMATİK-11
ORTAÖĞRETİM 29 TDE-12
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ