Page 28 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | Çalışma Defteri-8
P. 28
CEVAP ANAHTARI
EŞLEŞTİRME - I BOŞLUK DOLDURMA ÇOKTAN SEÇMELİ
1. Montaigne
2. Nurullah Ataç 1. deneme 1. C 8. C
3. Sabahattin Kudret Aksal 2. Batı
4. Cemil Meriç 3. Evrak-ı Eyyam / Bize Göre 2. B 9. E
5. Suut Kemal Yetkin 4. Cemil Meriç / Adalet Ağaoğlu
6. Mustafa Kemal Atatürk 5. Türkçe’nin Sırları 3. D 10. B
7. Hamdullah Suphi Tanrıöver 6. Bu Ülke
8. Ahmet Haşim 7. Oktay Akbal 4. B 11. B
9. Vedat Günyol 8. Söylev
10. Salâh Birsel 9. Nutuk
5. A 12. B
10. Hamdullah Suphi
11. II. Meşrutiyet Dönemi
EŞLEŞTİRME - II 6. B 13. D
12. Halide Edip Adıvar / Mehmet Emin Yurdakul
1. mumla aramak 13. Köktürk Kitabeleri
2. leb demeden leblebiyi anlamak 14. Yunan 7. A 14. C
3. (birinin) kanını kurutmak 15. askerî / siyasi / dinî
4. (bir şeyin) kefaretini ödemek
5. (birini) ifrit etmek
6. havsalası almamak
7. forsunu yitirmek
8. elekten geçirmek
9. çürüğe çıkarmak
10. askıda kalmak
AÇIK UÇLU SORULAR - I
1. zihin: Bilinç, dimağ. nizam: Düzen. tahsil: Öğrenim. münakaşa: Tartışma. münasip: Uygun, yerinde.
2. Metin deneme türünde yazılmıştır. Deneme, bir yazarın herhangi bir konu üzerinde, özel görüş ve düşüncelerini
iddiasız, kesin bir yargıya varmadan anlattığı yazıdır. İnsanı ve toplumu ilgilendiren her şey (yaşam, ölüm, aşk,
sanat, felsefe, din, ahlak, töre, bilim, siyaset vb.) deneme konusu olabilir. Denemede bir konu sınırlaması, belli bir
biçim yoktur. Denemenin ayırıcı özelliği, yazarın kendi kendine konuşur gibi bir anlatım kullanmasıdır. Denemeci
görüşlerini içtenlikle, tam bir açık yüreklilikle anlatır. Anlattıklarının inandırıcılığını, içtenliği sağlar.
3. Okumak; haz duymaya, zihnimizi süslemeye ve yetkimizi arttırmaya yarar. Okumak; insana olgunluk, konuşmak
canlılık, yazmak da açıklık verir. Her alanda okunacak kitabın, insanlara faydası farklıdır. İnsanlar, kendilerini
yetiştirebilmeleri için çeşitli alanlarda kitap okumalıdır. İnsanların zekâlarını kullanmalarına engel olan durumların
ortadan kalkması için okumak çok önemlidir. Okumak, insanların bütün alanlarda yaşadıkları sorunları ortadan
kaldırma gücüne sahiptir.
4. Okuma tecrübe ile birleştirilmeli ve bilgiler tecrübe ile budanmalıdır. Okumak, insanlara öğrenimin ötesinde bilge-
lik kazandırır. Tecrübeyle yetişmiş kimseler, tek tek bazı işler yapar; onlar hakkında birer hüküm verebilirse de
meseleyi her bakımdan göz önünde tutan öğütler vermek, planlar yapmak, nizamlar kurmak bilhassa bilgi sahibi
kimselerin elinden gelir. Okumak tecrübe ile sınırlanmaz da başına buyruk bırakılırsa dağınık yönlere yayılmış bil-
gi verir. Tecrübe ile yetişen kimseler, okumayı hor görür. Basit kimseler ona hayrandır. Bilginler ondan faydalanır
çünkü okuma, sağladığı faydanın ne olduğunu göstermez.
5. İnsanların doğuştan getirdikleri yetenekleri vardır. Yeteneklerin bireylere ve topluma faydalı hâle gelebilmesi için
okumayla şekillenmesi gerekir. Kabiliyetlere yön vermek, yararlı hâle getirmek okumakla mümkündür.
ORTAÖĞRETİM 28 TDE-12
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ