Page 28 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 | Çalışma Defteri-8
P. 28

CEVAP ANAHTARI




              EŞLEŞTİRME - I                        BOŞLUK DOLDURMA                         ÇOKTAN SEÇMELİ

          1.  Montaigne
          2.  Nurullah Ataç                 1.  deneme                                      1.  C    8.  C
          3.  Sabahattin Kudret Aksal       2.  Batı
          4.  Cemil Meriç                   3.  Evrak-ı Eyyam / Bize Göre                   2.  B    9.  E
          5.  Suut Kemal Yetkin             4.  Cemil Meriç / Adalet Ağaoğlu
          6.  Mustafa Kemal Atatürk         5.  Türkçe’nin Sırları                          3.  D    10. B

          7.  Hamdullah Suphi Tanrıöver     6.  Bu Ülke
          8.  Ahmet Haşim                   7.  Oktay Akbal                                 4.  B    11.  B
          9.  Vedat Günyol                  8.  Söylev
          10.  Salâh Birsel                 9.  Nutuk
                                                                                            5.  A    12. B
                                            10. Hamdullah Suphi
                                            11.  II. Meşrutiyet Dönemi
              EŞLEŞTİRME - II                                                               6.  B    13. D
                                            12. Halide Edip Adıvar / Mehmet Emin Yurdakul
         1.  mumla aramak                   13. Köktürk Kitabeleri
         2.  leb demeden leblebiyi anlamak  14. Yunan                                       7.  A    14. C
         3.  (birinin) kanını kurutmak      15. askerî / siyasi / dinî
         4.  (bir şeyin) kefaretini ödemek
         5.  (birini) ifrit etmek
         6.  havsalası almamak
         7.  forsunu yitirmek
         8.  elekten geçirmek
         9.  çürüğe çıkarmak
         10.  askıda kalmak






                                                  AÇIK UÇLU SORULAR - I

           1.  zihin: Bilinç, dimağ. nizam: Düzen. tahsil: Öğrenim. münakaşa: Tartışma. münasip: Uygun, yerinde.
           2.  Metin deneme türünde yazılmıştır. Deneme, bir yazarın herhangi bir konu üzerinde, özel görüş ve düşüncelerini
              iddiasız, kesin bir yargıya varmadan anlattığı yazıdır. İnsanı ve toplumu ilgilendiren her şey (yaşam, ölüm, aşk,
              sanat, felsefe, din, ahlak, töre, bilim, siyaset vb.) deneme konusu olabilir. Denemede bir konu sınırlaması, belli bir
              biçim yoktur. Denemenin ayırıcı özelliği, yazarın kendi kendine konuşur gibi bir anlatım kullanmasıdır. Denemeci
              görüşlerini içtenlikle, tam bir açık yüreklilikle anlatır. Anlattıklarının inandırıcılığını, içtenliği sağlar.
           3.  Okumak; haz duymaya, zihnimizi süslemeye ve yetkimizi arttırmaya yarar. Okumak; insana olgunluk, konuşmak
              canlılık, yazmak da açıklık verir. Her alanda okunacak kitabın, insanlara faydası farklıdır. İnsanlar, kendilerini
              yetiştirebilmeleri için çeşitli alanlarda kitap okumalıdır. İnsanların zekâlarını kullanmalarına engel olan durumların
              ortadan kalkması için okumak çok önemlidir. Okumak, insanların bütün alanlarda yaşadıkları sorunları ortadan
              kaldırma gücüne sahiptir.
           4.  Okuma tecrübe ile birleştirilmeli ve bilgiler tecrübe ile budanmalıdır. Okumak, insanlara öğrenimin ötesinde bilge-
              lik kazandırır. Tecrübeyle yetişmiş kimseler, tek tek bazı işler yapar; onlar hakkında birer hüküm verebilirse de
              meseleyi her bakımdan göz önünde tutan öğütler vermek, planlar yapmak, nizamlar kurmak bilhassa bilgi sahibi
              kimselerin elinden gelir. Okumak tecrübe ile sınırlanmaz da başına buyruk bırakılırsa dağınık yönlere yayılmış bil-
              gi verir. Tecrübe ile yetişen kimseler, okumayı hor görür. Basit kimseler ona hayrandır. Bilginler ondan faydalanır
              çünkü okuma, sağladığı faydanın ne olduğunu göstermez.
           5.   İnsanların doğuştan getirdikleri yetenekleri vardır. Yeteneklerin bireylere ve topluma faydalı hâle gelebilmesi için
              okumayla şekillenmesi gerekir. Kabiliyetlere yön vermek, yararlı hâle getirmek okumakla mümkündür.



                                               ORTAÖĞRETİM  28 TDE-12
                                           GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32