Page 16 - Matematik 12 | Çalışma Defteri -8
P. 16

Beceri Temelli - II






                                                     MİSKETİN DURUMU

           Cemile Öğretmen, öğrencilerine İyi Şeyler Yapıyoruz Kulübü ile birlikte bir özel eğitim kurumuna yapacakları ziyaret esnasında
           oradaki öğrencilerle oynamaları için bir misket oyununu şu şekilde anlatıyor: “Oyunda yere bir çember çizilir. Bu çizilen çemberin
           içine daha küçük yarıçaplı bir çember çizilip bu çemberin üzerine yeterli sayıda misket aralarında boşuk kalmayacak şekilde dizilir.
           Yere çizilen çemberin merkezinden 3 metre uzağa atış çizgisi çizilir ve oyuncular bu çizginin gerisinden kendi misketleri ile çember
           içindeki misketlere atış yapar. Oyunda amaç, çemberin içine yerleştirilmiş misketleri kendi misketi ile çarpıştırıp misketlerin çemberin
           dışına çıkmasını sağlamak ve böylece dışarı çıkan misketleri kendi misketlerine katmaktır. Eğer oyuncunun attığı misket, çizilen
           çembere teğet geçerse bir atış hakkı daha kazanılır ve ikinci atış oyuncunun misketinin durduğu yerden yapılır. Cemile Öğretmen,
           çocuklara oyunu atış çizgisini x ekseni kabul edip analitik düzlemin 1. bölgesinde 1 metre 1 birim olacak şekilde modelleyip anlatmak
           istemiştir.



           Verilen bilgilere göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.




       1.   Yarıçapı 1 metre olarak belirlenen çember x = 1 doğrusuna teğet olarak çizilmiştir. Oyuna başlayan Mustafa misketini
               4
           y = x + n doğrusu boyunca hareket ettirip ikinci bir atış hakkı kazanmıştır. Mustafa'nın ilk atış yaptığı nokta nedir?
               3


















       2.   Mustafa'nın ilk atışından sonra ikinci atış yaptığı nokta, atış çizgisine 4 birim uzaklıktadır. Mustafa'nın vurmaya çalıştığı
           misketlerin bulunduğu çemberin genel denklemi x² + y² − 4x − 5y + 10 = 0 Mustafa'nın misketinin ilk atışta durduğu noktadan
           yapabileceği bazı atışların izleyeceği yol denklemleri tabloda verilmiştir. Bu bilgilere göre verilen tablodaki eksik bilgileri
           tamamlayınız.




























                                            ORTAÖĞRETİM     16 MATEMATİK-12
                                        GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21