Page 16 - Matematik 12 | Çalışma Defteri -8
P. 16
Beceri Temelli - II
MİSKETİN DURUMU
Cemile Öğretmen, öğrencilerine İyi Şeyler Yapıyoruz Kulübü ile birlikte bir özel eğitim kurumuna yapacakları ziyaret esnasında
oradaki öğrencilerle oynamaları için bir misket oyununu şu şekilde anlatıyor: “Oyunda yere bir çember çizilir. Bu çizilen çemberin
içine daha küçük yarıçaplı bir çember çizilip bu çemberin üzerine yeterli sayıda misket aralarında boşuk kalmayacak şekilde dizilir.
Yere çizilen çemberin merkezinden 3 metre uzağa atış çizgisi çizilir ve oyuncular bu çizginin gerisinden kendi misketleri ile çember
içindeki misketlere atış yapar. Oyunda amaç, çemberin içine yerleştirilmiş misketleri kendi misketi ile çarpıştırıp misketlerin çemberin
dışına çıkmasını sağlamak ve böylece dışarı çıkan misketleri kendi misketlerine katmaktır. Eğer oyuncunun attığı misket, çizilen
çembere teğet geçerse bir atış hakkı daha kazanılır ve ikinci atış oyuncunun misketinin durduğu yerden yapılır. Cemile Öğretmen,
çocuklara oyunu atış çizgisini x ekseni kabul edip analitik düzlemin 1. bölgesinde 1 metre 1 birim olacak şekilde modelleyip anlatmak
istemiştir.
Verilen bilgilere göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Yarıçapı 1 metre olarak belirlenen çember x = 1 doğrusuna teğet olarak çizilmiştir. Oyuna başlayan Mustafa misketini
4
y = x + n doğrusu boyunca hareket ettirip ikinci bir atış hakkı kazanmıştır. Mustafa'nın ilk atış yaptığı nokta nedir?
3
2. Mustafa'nın ilk atışından sonra ikinci atış yaptığı nokta, atış çizgisine 4 birim uzaklıktadır. Mustafa'nın vurmaya çalıştığı
misketlerin bulunduğu çemberin genel denklemi x² + y² − 4x − 5y + 10 = 0 Mustafa'nın misketinin ilk atışta durduğu noktadan
yapabileceği bazı atışların izleyeceği yol denklemleri tabloda verilmiştir. Bu bilgilere göre verilen tablodaki eksik bilgileri
tamamlayınız.
ORTAÖĞRETİM 16 MATEMATİK-12
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ