Page 22 - Tarihı 9 | Çalışma Defteri-8
P. 22
Beceri Temelli - 1
Aşağıdaki soruları verilen metin, şema ve haritadan hareketle cevaplayınız.
İSLAM MEDENİYETİNİN KÜLTÜR HAVZALARI
Endülüs Havzası Bağdat Havzası Horasan Havzası
Medrese ve Önemli Kurumlar
Beytü'l-hikme Nişabur Medresesi
Kurtuba Medresesi Belh Medresesi
Nizamiye Medreseleri Semerkant Medresesi
Gırnata Medresesi
Cundişapur Akademisi Uluğ Bey Rasathanesi
Nişabur Bimaristanı
Cundişapur Akademisi
İslam âleminde Enûşirvân-ı Âdil diye bilinen Sasani hükümdarlarından I. Hüsrev (531-579) Cundişapur şehrinde
felsefe, tıp ve diğer ilimlerin okutulduğu bir mektep kurmuş ve onun zamanında şehir büyük bir ilim merkezi
hâline gelmiştir. I. Hüsrev’in kurmuş olduğu tıp okulunda Hintli doktorların yanında Yunanlı doktorlar da görev
yapmıştır. Aramice öğretim yapan okul, Hint ve Yunan kültüründen etkilenmiş daha sonra Müslüman tıp kültü-
rünün oluşmasında önemli bir rol oynamıştır. Hz. Peygamber Dönemi’nde meşhur bir Arap doktoru olan Hâris b.
Kelede’nin Cundişapur’ da tıp tahsili gördüğü rivayet edilmiştir. Hz. Ömer zamanında barış yoluyla alınan Cundişa-
pur, Müslümanların eline geçtikten sonra da önemini korumuş ve burada birçok âlim yetişmiştir.
Uslu R. (1993), Cündişâpûr, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi (C.8). İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay. (s.
117-118’den düzenlenmiştir.)
ORTAÖĞRETİM 22 TARİH-9
GENEL MÜDÜRLÜĞÜ