Page 148 - Defterim - Felsefe 10
P. 148
4. Etkinlik: Aşağıdaki tabloda verilen bilim felsefesinin soruları ile olası cevaplarını
örnekteki gibi eşleştiriniz.
Sorular Cevaplar
a. Bilim çevremizdeki olay ve olguların açıklamasını
( ç ) Bilim nedir? yaparken sistemli, düzenli bir yol izler.
b. Bilimsel yöntemlerle yapılan araştırmalar sonu-
cunda elde edilen bilimsel bilgi, felsefi bilgiden farklı
( ) Bilimin değeri nedir?
olarak kişisel kanı ve düşüncelerden bağımsızdır.
c. Bilim yalnızca empirik deneyimlerimize konu olan
olgularla ilgilenir dolayısıyla metafizik empirik olgu-
( ) Bilimsel yöntem nedir? ların dışındadır.
ç. Bilim insanları tarafından gerçekleştirilen belirli bir
Bilimsel bilgiyi diğer- kültür ortamında gelişen bir etkinliktir.
( ) lerinden ayırt eden
özellikler nelerdir?
d. Bilimler konusuna, yöntemine ve amacına göre sı-
nıflandırılabilir.
( ) Bilimin sınırları nedir?
e. Bilim evreni anlama ve açıklama isteğiyle ortaya
çıkmıştır.
Bilimleri hangi ölçütlere f. Bilim ulaştığı kesin ve güvenilir bilgiler aracılığıyla
( )
göre sınıflandırabiliriz? gerçeklerin nesnel olarak değerlendirilmesini sağlar.
Bilimin Ne Olduğu Problemi
“Bilim nedir?” sorusu bilim felsefesinin ele aldığı temel problemlerden biridir. Bilim
sürekli değişen, gelişen dinamik bir yapıya sahip olduğu için tek ve değişmez bir tanımı
henüz yapılamamıştır. Bilimin ne olduğuna yönelik filozofların farklı bakış açıları vardır.
Aristoteles’e göre bilim, bir nesneyi var eden sebebi bilmektir. Bertrand Russell’a göre bilim,
gözlem ve gözleme dayalı uslama (akıl yürütme) yoluyla önce dünyaya ait olguları sonra
bu olguları birbirine bağlayan kanunları bulma çabasıdır. Albert Einstein’a göre bilim,
her türlü düzenden yoksun duyu verileri (algılar) ile mantıksal olarak düzenli düşünme
arasında uygunluk sağlama çabasıdır.
En genel anlamda bilim, deney ve gözlem yöntemiyle fiziksel ve sosyal dünyanın işleyişini,
ilkelerini, yapısını sistemli ve düzenli olarak ele alan bir etkinlik ve bilgi türü olarak
tanımlanabilir. Bilim; temelde, insanın kendisini ve çevresini anlama, gerektiğinde çevresini
etkileyebilme ve kontrol altına alma isteğinden doğmuştur. Bilim; evren, doğa olayları ve
bunlar arasındaki ilişkiler hakkında gözlem ve deneysel yöntemler kullanarak elde edilen
sistematik bilgiler bütünüdür. Bilim, deney ve gözleme dayalı yöntemiyle felsefe ve dinden
ayrılır.
146