Page 182 - Defterim - Felsefe 10
P. 182

7.  Etkinlik
                          1. Yönerge: Aşağıdaki metni okuyunuz.
                          Teleolojik (sonuççu) etik kuramı iyi ve kötüyü belirlemede niyete değil davranışın sonucuna
                          bakılması gerektiğini savunur. Bir davranış insanlar için olumlu sonuçlar doğuruyorsa iyi,
                          davranışın sonucu olumsuz ise davranış da kötü olarak kabul edilir. Teleolojik etik kuramı
                          bir tür faydacılıktır. Temsilcileri Aristippos, Epiküros, Bentham ve Mill’dir.
                          Teleolojik  etik  kuramdan  farklı  olarak  deontolojik  (görevci)  etik  kuramı,  davranışların
                          ahlaka uygunluğunu sorgularken davranışların yaratacağı sonuçlara, fayda, mutluluk ve
                          haz  duygusuna  odaklanılmaması  gerektiğini  savunur.  Onlara  göre  bir  davranış  koşulsuz
                          uyulması gereken ödev, hukuk veya yasaya uygunluk gösteriyorsa iyi niyetle görev adına
                          yerine getiriliyorsa ahlakîdir. Onlara göre insanın görevi sonuç ne olursa olsun iyi olana
                          yönelmektir. Kant’ın ödev ahlakı, deontolojik etik kuramına en iyi örnektir.
                          2.  Yönerge:  “Vagon  İkilemi”  ilk  olarak  1967  senesinde  Philippa  Foot  tarafından  ileri
                                       sürülen  etik  alanındaki  düşünce  deneylerinden  biridir.  Aşağıda  bu  ikilemin
                                       özeti  yer  almaktadır.  İkilemi  okuyup  teleolojik  ve  deontolojik  etik  açısından
                                       değerlendiriniz. Ardından konu ile ilgili kendi görüşünüzü nedenleriyle birlikte
                                       açıklayınız.
                          Senaryo gereği bir tren yolunun yakınlarındasınız. Birdenbire bir gürültü ile irkiliyorsunuz.
                          İçinde, sürücüsünün veya kontrol eden bir kişinin olmadığı bir vagonun, tren yolu boyunca
                          hızla  yol  almakta  olduğunu  görüyorsunuz.  Bir  bakıyorsunuz  ki,  ileride  ve  tren  yolunun
                          üzerinde beş işçi, sırtları, gelen vagona dönük olmak üzere çalışıyorlar. (…) O anda fark
                          ediyorsunuz ki, vagonu diğer raya geçirecek olan bir kolun (levye) hemen yakınındasınız. Eğer
                          kolu çekerseniz, vagon, makas atlayarak diğer raya geçecek ve beş işçi kurtulacak. Ancak,
                          fark ediyorsunuz ki, vagonu makas atlatarak gideceğini düşündüğünüz rayın üzerinde de
                          gelen vagondan habersiz bir işçi çalışıyor. (…) Bu durumda iki şeyden birini yapacaksınız.
                          Ya hiçbir şekilde, vagonun makas atlayıp diğer raya geçebilecek kolu çekmeyecek ve böylece
                          vagonun, yolu üzerindeki beş işçiyi altına alarak öldürmesine izin vereceksiniz ya da kolu
                          çekerek, vagonun, makas vasıtasıyla diğer raya geçmesini sağlayacak ve beş kişinin hayatını
                          kurtaracak, buna karşılık bir kişinin hayatını feda edeceksiniz.
                                                                    Nüket Örnek Büken, Vagon İkilemi (Trolley Dilemma)
                                                                                     (Aslına sadık kalarak kısaltılmıştır.)





































    180
   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187