Page 13 - Defterim Tarih - 9
P. 13
NEDEN TARİH?
Milletlerin ortak hafızası olan tarih, millî ve toplumsal kimliğin inşasında önemli rol oynar.
Tarih öğrenmenin bireye, topluma ve insanlığa sağladığı katkılar şunlardır:
Geçmiş-
ten ders
Çok Millî ve çıka- Dünya Sorgu- Millî
Tarihsel mirasının Kanıt Neden-so-
manevi
rarak
yönlü
empati ve düşün- değerlerin geleceğe tanınması lama ve kimlik kullan- nuç ilişkisi
eleştirel
ve ai-
duygu- me be- aktarıl- dair yol ve düşünme diyet ma kurma
daşlık anlaşıl- becerisi becerisi
cerisi ması harita- ması becerisi duygusu
ları oluş-
turma
TARİHÎ OLAYLARA BAKIŞ AÇISI
• Tarihî olaylar yorumlanırken olayların geçtiği dönemin siyasi, sosyal, kültürel ve ekonomik
şartları göz önünde bulundurulmalıdır.
• Tarihçiler, belgeleri incelerken duygusal (öznel) değil tarafsız bir yaklaşıma sahip olmalıdır.
• Tarihî olayların günümüz değer yargıları ve bakış açıları ile yorumlanması sonucu düşülen
hataya anakronizm denir. Başka bir deyişle anakronizm geçmişi bugünün algısıyla yorum-
lamaktır. Örneğin günümüz hukuk ve ahlak anlayışına göre kabul edilemez bir durum olan
kölelik, geçmişte birçok toplumda yaygın bir uygulamadır.
“Tarih yazmak, tarih yapmak kadar
“Araştırdığı döneme kendisini götürebilen mühimdir. Yazan yapana sadık kalmaz-
insan tarihçidir.”
sa değişmeyen hakikat insanlığı şaşırta-
cak bir mahiyet alır.”
Leopold von Ranke
M. Kemal ATATÜRK
--« SIRA SİZDE »--
7. ETKİNLİK: Tarih öğrenmenin bireye ve topluma sağladığı katkıları sınıflandırarak aşağı-
daki tabloya yazınız.
A) Bireye Katkıları B) Topluma Katkıları
10