Page 136 - Defterim TDE 9
P. 136

b)  Aruz  Ölçüsü:  Hecelerin  açıklık-kapalılığına  (kısalık-uzunluk)  göre    belli  kalıplarla
                           ifade edilen ölçüdür. Aruzda ünlü ile biten heceler açık, uzun ünlü veya ünsüzle biten
                           heceler ise kapalı hecedir. Açık heceler nokta (.), kapalı heceler kısa çizgi (─) ile gösterilir.
      Bilgi Havuzu         Mısra sonundaki hece daima kapalı hece olarak kabul edilir.
    Takti yapılırken
    kelimeler
    bölünebilir.                    AKINCI
                                    Bin atlı akınlarda çocuklar gibi şendik;
                                    Bin atlı o gün dev gibi bir orduyu yendik!


                                    Ak tolgalı beylerbeyi haykırdı: İlerle!
      Bilgi Havuzu                  Bir yaz günü geçtik Tuna’dan kafilelerle...
                                                                  Yahya Kemal Beyatlı
    Aruz ölçüsüyle
    yazılmış şiirlerde           ÖRNEK   Vezin: Mef’ûlü / mefâîlü / mefâîlü / feûlün
    kısa okunması
    gereken bir                     Bin atlı / akınlarda / çocuklar gi / bi şendik;
    hecenin ölçü                    Mef’ûlü /  mefâîlü / mefâîlü / feûlün
    gereğince uzun                  _ _ . / . _ _ . / . _ _ . / . _ _
    okunmasına
    imale, uzun bir                 Bin atlı / o gün dev gi / bi bir ordu / yu yendik!
    ünlünün kısa                    Mef’ûlü /  mefâîlü / mefâîlü / feûlün
    okunmasına ise                  _ _ . / . _ _ . / . _ _ . / . _ _
    zihaf denir.



                           Takti: Aruz ölçüsünde mısraları aruz kalıplarına göre bölmektir.
                           Edebiyatımızda  aruzun  kullanıldığı  ilk  eser,  XI.  yüzyılda  Yusuf  Has  Hâcib  tarafından
                           yazılan  Kutadgu  Bilig’dir.  Aruz  ölçüsü,  divan  şiirinde  yaygın  olarak  kullanılmıştır.
                           Tanzimat, Servetifünun ve Fecriâtî dönemlerinde de kullanımı devam eden aruz ölçüsüne
                           Cumhuriyet Dönemi’nde az da olsa yer verilmiştir.



                           c) Serbest Ölçü: Aruz veya hece ölçülerine bağlı kalınmaksızın yazılan şiirler, serbest
                           ölçülü  şiirlerdir.  Serbest  ölçü,  Türk  edebiyatında  Cumhuriyet  Dönemi’nde  görülmeye
                           başlanmış ve yaygınlaşmıştır.



                                    ZAHMET VAKTİ
                                    Yaşamak bir sokak lambası gibi
                                    Bir gece evden atılmış bir çocuk sanki
                                ÖRNEK   Tek bir damla tek bir ses gibi
                                    Aklıma düşüyor


                                    Artık delirir koşar şimşeklerim
                                    Yaşamak bu nadir ve gevşek
                                    Hayır bugün hiçbir kimseyi alkışlamıyorum
                                    Ve onların dikilip içi yumurta çürüğü kokan
                                    kristal fanuslarına bakadurdukları gibi bakıp durmuyorum
                                                                                   Cahit Zarifoğlu

   134
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141