Page 142 - Defterim TDE 9
P. 142
3. Etkinlik: Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerleri uygun kelimelerle tamamlayınız.
eş görevli eş sesli tunç kafiye zengin kafiye eş anlamlı tam kafiye
Bir dizede kafiyeyi oluşturan sözcük diğer dizedeki bir sözcüğün içinde aynı şekilde
bulunuyorsa buna ............................................... denir.
Kafiyeyi oluşturan sözcüklerdeki benzerlikler iki sesten oluşuyorsa ......................................................
olarak değerlendirilir.
Cinaslı kafiye genellikle ............................................... sözcüklerle oluşur.
Bir ünsüz ve bir uzun ünlü harfin benzerliği ile ............................................... oluşur.
Redif ............................................. ek ve ............................................ sözcüklerle oluşur.
4. Etkinlik: Aşağıda numaralandırılmış dizeleri kafiye ve redif özelliklerine göre harflendirilmiş
uygun ifadelerle eşleştirerek numaraları ilgili dairelerin içine yazınız.
V a
EŞLEŞTIRME
Atlılar atlılar kızıl atlılar,
I a) Redif yok, yarım kafiye var.
Atları rüzgâr kanatlılar!
Nazım Hikmet Ran
b) Redif ek durumunda, zengin
Feryadıma ol kâmet-i şimşâd yetişmez kafiye var.
II
Benzer ki anın gûşuna feryâd yetişmez
Bâkî
c) Redif sözcük durumunda,
Yine bîhûde topladın, ördün
III zengin kafiye var.
Toplanır saçların dağılmak için
Cenap Şahabeddin
ç) Redif sözcük durumunda,
Bir gün vedâ edip o diyârın hayâtına
IV cinaslı kafiye var.
Döndüm bütün bütün vatanın kâinâtına
Yahya Kemal Beyatlı
d) Redif yok, zengin kafiye var.
Renk renk hatıralarım oda oda silindi;
V
Anne kokan bir Türkçem vardı, o da silindi.
Necip Fazıl Kısakürek e) Redif ek durumunda, tam
kafiye var.
140