Page 274 - Defterim TDE 9
P. 274

Aşağıdaki metnin yapı özelliklerini yazınız.     Beyağabey ― (Ciddi) Günaha girme.
                                                                   Bakkal ― Kim çekmiş protesto?
                     KÖŞEBAŞI                                      Melon Şapkalı ― Emekli Sandığı.
                     Beyağabey ― (Melon Şapkalı’ya) Söyle          Bakkal ― (Kahveciye) Senin anlayacağın, ev
                     bakalım işini. (Melon Şapkalı adam            Emekli Sandığı’na rehin.
                     çantasını masanın üzerine kor, içinden        Kahveci ― (Sataşır.) Senin anlayacağın,
                     bir kağıt çıkarır.)                           Emekli Sandığı adama ev kaptırmaz.
                     Melon Şapkalı ― (Okur.) Mihri Hatun           (Omzuna vurur.) Alacağın ne kadar?
                     Sokağı… Bu sokak nerede?                      Bakkal ― Üstüne vazife mi senin?
                     Beyağabey ― Tamam, burası işte!                                     Ahmet Kutsi Tecer, Köşebaşı
                     Melon Şapkalı ― (Kâğıda bakarak) 42
                     numarayı arıyorum.
                     Beyağabey ― Macit Bey’in evi. (Bakkal,
                     Kahveci dikkat kesilirler.)
                                                                                       Çözümleme:
                     Melon Şapkalı ― (Kâğıda bakar.) Evet,
                     Macit Bey.                                                     Dramatik Örgü:
                  ÖRNEK   Bakkal ― Macit Bey’in nesi olursun?              borçluların beklemesi ve evinin de
                     Beyağabey ― Sizlere ömür.
                                                                              Macit Bey’in ölümü üzerine

                     Melon Şapkalı ― Ben onun bir şeysi
                                                                            Emekli Sandığına rehinli olması
                     değilim. Noter kâtibiyim.

                     Kahveci ― (İki elini yanlarına açarak)
                                                                                        Kişiler:
                     Katipsin de birader, deminden beri neye
                                                                              Macit Bey, Melon Şapkalı,
                     söylemezsin?
                                                                              Beyağabey, Bakkal, Kahveci
                     Melon Şapkalı ― Alacaklı, Macit Bey’e
                     protesto çekmiş. Kendisine tebliğ
                                                                                          Yer:
                     edeceğim.
                                                                                    Bakkal dükkânı
                     Beyağabey ― Allah Rahmet eylesin!
                     Bakkal ― Anlayacağın, geç kaldın.
                                                                                        Zaman:
                     Melon Şapkalı ― Ne zaman vefat etti?
                                                                               Macit Bey’in öldüğü gün
                     Beyağabey ― Bugün gömdük.
                     Melon Şapkalı ― Hay aksi hay! Şu hâlde
                                                                                       Çatışma:
                     tebligat yapamayacağım.
                                                                              Macit Bey’in borçlu olduğu
                     Kahveci ― Yeni adrese git istersen:
                                                                              kimseler arasında yaşanan
                     Topkapı, selvi dibi, bila numara, el-
                                                                                   alacak çatışması
                     merhum ... töbe, töbe!




                  Bir dramaturg olsanız bu metni sergilemeye uygun bulur musunuz? Niçin?
                  ÖRNEK   Cevap:

                     Ben bir dramaturg olsam bu kadar kısa bir metne bakarak bu metnin sahneleme tekniğine
                     uygun olup olmadığını söyleyemem. Ancak metnin bu kısmı tiyatro tekniğine uygun olduğu
                     için sergilenebilir. Bir mekânda, belli bir zamanda ve kişiler arasında meydana gelen kısa
                     bir çatışmanın bulunması, bu oyunun sahnede sergilenmeye uygun olduğu fikrini verebilir.








   272
   269   270   271   272   273   274   275   276   277   278   279