Page 155 - Düşünüyorum Tematik Etkinlik Kitabı
P. 155
TEMA 8 GİRİŞİMCİLİK
3 Başarılı Girişimciler
Etkinlik Açıklaması Bu etkinlik; öğrencilerin girişimcide bulunması gereken sosyal becerileri fark etmeleri, bir fikri geliştirme
ve projeye dönüştürme sürecini kavramaları, kendi işini kurmanın avantaj ve dezavantajlarının farkında
olmaları üzerinedir.
Etkinliğin Amacı Bir girişimcide bulunması gereken sosyal becerileri fark ederek kendi işini kurmanın avantaj ve dezavan-
tajlarını açıklayabilme.
Etkinliğin Metin, öğretmen tarafından okunur. Öğrencilerden bir girişimcide bulunması gereken sosyal becerileri sı-
Uygulanması ralamaları, bir iş fikri geliştirerek kendi işini kurmanın avantaj ve dezavantajlarını yazılı olarak ifade etmeleri
istenir.
Yönerge
1. Öğretmeninizin okuduğu “Başarısız Restoranlar” adlı aşağıdaki metni dinleyiniz.
BAŞARISIZ RESTORANLAR
Ülkemizde her yıl binlerce restoran ve lokanta benzeri işletme açılıyor. Bunların büyük bir kısmı ne ya-
zık ki açıldıktan kısa bir süre sonra, çoğu ilk yılını dahi dolduramadan, başarısız oluyor ve kapatılıyor.
Bu işletmelerin kuruluş maliyetleri dahi karşılanmadan faaliyetlerine son vermek durumunda olmaları
iş sahibi girişimciler açısından da büyük bir hüsran oluyor ve girişimcilerin girişim enerjileri de ortadan
kalkıyor. Öte yandan, aynı sektörde çok başarılı olan ve kısa sürede ulusal boyutta restoran zincirlerine
dönüşen girişimler de var. Bu büyük fark nasıl ve neden ortaya çıkıyor? Başarısız olan işletmelerin ge-
nel yapıları incelendiğinde girişim felsefesi olarak fazlasıyla maliyet odaklı bakış açısıyla faaliyetlerini
yürüttüklerini ve girişimin en önemli unsuru olan müşteriyi ve müşteri tercihlerini yeterince göz önüne
almadan iş modellerini kurguladıklarını söylemek oldukça mümkün. Sonuç olarak hepsi birbirine ben-
zeyen, anlamlı farklılıklar içermeyen ve müşteriye değer yaratmaktansa mümkün olduğunca maliyetleri
kısarak ayakta kalmaya çalışan bir girişim yapısı ortaya çıkıyor. Böyle olunca da başarısızlık kaçınıl-
maz oluyor. Bu sektörde, hangi segmente ait olursa olsun aslında bütün müşteri gruplarının başlıca
satın alma kriteri olarak kullandığı en temel unsurlar; 1) rahat ve huzurlu bir yemek yeme deneyimi,
2) lezzetli ve kaliteli yemekler yeme deneyimi olarak sıralanabilir. Bu olumlu deneyimler bir de uygun
fiyatlarla sunuluyorsa tekrar eden müşteri talebi çoğu zaman kendiliğinden ortaya çıkıyor. Tabii ki hedef
alınan müşteri kitlesine göre “rahat ve huzurlu” yemek yeme deneyiminin tanımı ya da ne tür fiyatların
“uygun” olacağı değişebiliyor. İşte bu konularda müşterilerini iyi analiz eden ve iş süreçlerini de müşteri
tercihleri doğrultusunda kurgulayabilen işletmeler kısa sürede büyük başarılar elde edebiliyor. Müş-
teriyi odağa koymaktan kaçınan binlerce işletme ise ya zar zor ayakta durabiliyor ya da kısa sürede
ortadan kalkıyor.
Cengiz Yılmaz, KOSGEB Girişimcilik El Kitabı
2. Sizce bir girişimcide bulunması gereken sosyal beceriler hangileridir? Belirlediğiniz becerileri aşağıda
verilen kartların üzerine yazınız.
155