Page 22 - Felsefe 10 | 2.Ünite
P. 22

2. ÜNİTE






               2.4.1. GÖRÜŞ VE ARGÜMANI SORGULAMA
                  Bir fikrin gücünü; bu fikrin dayandığı önerme ve iddiaların geçerliliği, doğruluğu, argümantas-
               yonun sağlamlığı ve ikna ediciliği belirler. Bir fikrin sağlamlığını belirlemek için izlenmesi gereken
               bazı yollar vardır. Bunlar genel bir akış olarak şöyle sıralanabilir:
                  Düşünce, fikir ve eleştiriler; hem içerik hem de akıl yürütme açısından sağlam bilgi ve görülere,
               doğru öncüllere ve geçerli akıl yürütme biçimlerine dayanmak durumundadır. Bunların farkında
               olunması aynı zamanda bilinç düzeyiyle düşünme beceri ve yeterliliğini de göstermektedir.
                  Bir metni anlamak, onun çözümlenmesiyle mümkündür. Metin çözümlemede dilsel ve mantıksal
               ögelerin nasıl kullanıldığını bilmek önem taşır. Bir metnin doğru çözümlenebilmesi için aşağıda
               sıralanmış olan maddelere dikkat etmek gerekir.
                1.  Metinde geçen temel görüşler nelerdir?
                2.  Metinde öne sürülen ve temel görüşü destekleyen önermeler hangileridir?
                3.  Metinde her bir görüş veya önerme için
                      a) Hangi kavramlara başvurulmuştur?
                      b) Bu kavramlara hangi anlamlar yüklenmiştir?
                      c) Bilgi ve dil hataları içermekte midir?
                4.  Metinde yer alan çıkarımlar akıl ve mantık ilkelerine uygun mudur?
                      a) Metinde yapılan çıkarımlar hangileridir?
                      b) Bu çıkarımlarda hangi akıl yürütme türleri kullanılmıştır?
                      c) Argümanlar, sağlam ve ikna edici olarak kurgulanmış mıdır?
                      Uygulama
                5.  Bir görüşle ilgili olarak birden fazla argümana başvurulmuşsa bu argümanların temellen-
                   dirmesi tutarlı, sağlam ve ikna edici midir?


                         Uygulama


                      Aşağıdaki metni okuyup metinden hareketle verilen soruları cevaplayınız.



                 KİTAPTAKİ ALTI ÇİZİLİ CÜMLELER
                    Altı  çizili  cümlelerin  olduğu  kitaplar  görmüşsünüzdür.  Okuyucu  kitaba  dâhil  olmuştur.
                 Bazıları sadece koyu renkli kalemlerle bunu yaparken bazıları da rengârenk kalemler kullanır.
                 Kimisi notlar alır kitap sayfalarına; kimisi paranteze alır cümleleri, işaretler koyar. Belki siz de
                 yapıyorsunuzdur.
                    Cümlelerin altını çizmek, genellikle kitap-
                 tan  notlar  çıkarmak  veya  sonra  kitaba  dö-
                 nüldüğünde  önemli  görülen  yerleri  hemen
                 bulabilmek için yapılır (Görsel 2.4). Kitapta
                 sadece  önemli  yerler  değil  hemfikir  ya  da
                 karşı olunan yerler de çizilir. Bununla birlikte
                 kitaptan bir fikir veya onu destekleyen cümle-
                 lerde çelişki bulmuş olabilirsiniz. Yazar sanki
                 sizi yazmış, tam da söylemek istediğiniz cüm-
                 leleri kurmuş olabilir. Cümleler içinde bazen                   Görsel 2.4: Altı çizili cümleler
                 açık bir yol ya da dar bir patika bulmuşsunuz-
                 dur. Ya kendiniz bir yere gidersiniz ya da yazarın gitmek istediği yeri bulursunuz. İnsan sevdiği
                 şeyleri belirginleştirir. “Bu sözü çok beğendim.” de demiş olabilirsiniz. Belki de anlamını bilme-
                 diğiniz bir sözcüğü not almışsınızdır (Bazıları kitapta cümlelerin altını çizmenin havalı bir şey
                 olduğunu bile düşünür.). Kimileri için bu tarz bir okuma, etkin okumadır. Yazar karşınızda olsa
                 gözlerinizi kısıp hafiften başınızı sallayacak gibisinizdir. Yazar, konuşmasının önemli bir yerini
                 size iletiyor gibidir. Kitapta cümlelerin altını çizmek işte böyle bir şeydir.









           58
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27