Page 18 - Felsefe 10 | 2.Ünite
P. 18

2. ÜNİTE






               2.3.1. SORU VE CEVAP
                  Soru sormak; bilme, anlama, bulma, merak giderme, bir ihtiyacı karşılama vb. isteklerin karşı-
               lanması için yapılan bilgi edinme eylemidir. Sorular, insanı cevap arayışına yönlendirir; bulunan
               cevaplar da yeni soruları üretir. Böylece her soruda cevabın izleri, her cevapta da sorunun izleri
               bulunur. Bilgi, mevcut sorulara yeni cevaplar bulundukça ve mevcut cevaplara yönelik yeni sorular
               oluştukça ilerler ve artar. Sorun bilinci ve bilgi birikimi arttıkça farklılaşan bilgi ve problemlere
               yönelik farklı alanlar, farklı yol ve yöntemler, farklı uzmanlıklar gelişir (Şekil 2.3).


                                             Bilgi                      Cevap












                                          Sorun                         Soru



                                                   Şekil 2.3: Soru cevap ilişkisi

                  Bilim, daha çok somut olguyla problemlerin bilgi ve teorisine yönelirken felsefe sorusu, kavra-
               ma yönelik “problematik” düşünme biçimlerinden biridir. Burada “problem”, zihnin sezdiği ya da
               çözmeyi düşündüğü bir güçlüğe uğraması hâlidir. İnsanı konuşan bir canlı olmasıyla tanımlama
               bir önermedir ancak “Konuşan canlı olması insanın özü müdür?” sorusu bir sorunu ortaya koyar.
               Maddenin yapısının ne türde olduğu fizik probleminin, dairenin çokgen olup olmadığı geometri-
               nin, evrenin başlangıcının olup olmadığı kozmolojinin, erdemin öğretilip öğretilemeyeceği felsefi
               etiğin problemidir. Problem çözme girişimleri; empirik düzeyde mevcut yaşantılar, kalıp yargılar,
               kanaat veya görüş oluşturmayla sınırlı kalabileceği gibi felsefi düzeyde kavrayışlar, kavram çözüm-
               lemeleri, yorum ve kanıtlama veya çürütmeler biçiminde, sistematik ya da eleştirel, betimleyici ya
               da kanıtlayıcı biçimlerde de olabilir.
                  Sorular, sorulduğu alanda ve soruya verilen cevapların niteliğine göre sınıflandırılır. Bilimsel
               sorulara  verilen  cevapların  olgusal  kanıtlanabilirlik  veya  yanlışlanabilirlik  taşıma  koşulu  vardır.
               Felsefede ise bilim temelli teori ve genellemeler, felsefi bir anlayış için eleştiri ölçütü veya başlan-
               gıç varsayımları bakımından refleksiyona (üzerinde düşünmeye) konu olabilir: Galilei’nin (Galile)
               astronomideki bulgu ve yöntemleri başta Descartes’ın olmak üzere pek çok doğa ve fizik tezlerine,
               biyoloji ve genetikteki gelişmeler ise yaşam felsefelerine temel oluşturmuştur. İnsan beyninin bilgi-
               sinin çağdaş nörolojik araştırmalarca ilerletilmesi, sibernetik ve sanal iletişim sistemlerinin tasarla-
               nabilmesine bu da yapay zekâ ve sibernotlarla insanı karşılaştırmaya dayalı felsefi problemlere esin
               kaynağı olmuştur.
                  Felsefi sorulara verilen cevapların öznellik taşıması, çoğu kez savlarının farklılığından ve soruna
               yaklaşımlarındaki farklılıklardan kaynaklanmaktadır. Buradaki öznellik, “kişiye görelik” anlamında
               değil özne olarak filozofun sorunu düşünme, kavrama, yorumlama ve çözümleme gibi felsefi etkin-
               liğe kendi yetilerini (duyumlama, idrak, anlayış ve akıl gibi) ve onların bütünsel işleyişlerini esas
               almasındadır. Kant’ın “Düşünüyorum.” demesi bir öznellik gibi görünmekle beraber “düşünmek” tüm
               akıl yürütmelerin doğrudan ana ilkesi olması bakımından bilginin nesnellik temelini göstermektedir.
                  Felsefe soruları çoğunlukla varlık, bilgi ve değer gibi alanlara aittir. Yöneldiği konunun ayrın-
               tılarına inmeyi sağlayan tiptedir. Ayrıca felsefe soruları, farklı zamanlarda tekrarlansa da hiç eski-
               mez ve cevapları sürekli çoğalır (Şekil 2.4).











           54
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23