Page 6 - Fen Lisesi Biyoloji 11 | 1.Ünite
P. 6

Fen Lisesi Biyoloji 11. Sınıf








                    Oku-Yorum



                       Karmaşık Davranışların Ardındaki Bütünleştirici Güç: Beyin


               Her  gün,  her  dakika  ve  her  saniye                          Tabloyu,  bir  problemle  karşılaşıl-
               yeni  şeyler  öğreniyoruz  ve  birçok                            dığında,  problemin  çözümü  için
               şeyi daha öğrenmek zorundayız. Eve                               beynin  izlediği  yöntem  açısından
               aldığımız yeni bir makineyi nasıl kul-                           değerlendirmek  gerekirse  insan
               lanacağımızdan  tutun  da  cep  tele-                            beyni  önce  kendi  tecrübelerinden
               fonumuza  indirdiğimiz  uygulamanın                              faydalanır.  Tecrübelerin  asıl  kayna-
               son  güncellenmiş  hâline  kadar  pek                            ğı,  kişisel  bilgilerdir.  “Tablo  1.1”de
               çok  şeyi  yine,  yeniden  öğrenmek                              görüleceği üzere beyin % 32’lik bir
               zorundayız. Okulda öğrendiğimiz bil-                             başarıyla problemleri çözer. Yöntem
               gilerden ya da mesleğimizi yapmak                                eğer  işe  yaramazsa,  öğrenmeler
               için  öğrenmemiz  gerekenlerden  hiç                             arası  transfer  yaparak  küçük  yeni-
               bahsetmiyorum  bile.  “Beynimizin                                likler dener. İkinci seviyeyi gösteren
               kapasitesi  buna  yeter  mi?  Ömrü-                              bu durum, diğer çözüm yollarından
               müz  buna  yeter  mi?  Acelemiz  var,                            daha önemlidir. Çünkü beynin prob-
               öğrenmek  ve  öğrendiklerimizi  uy-                              lemleri  çözme  kapasitesi  %  45’tir.
               gulamak  için  zamanımız  yeterli  mi?                           Başarıyı  sağlayan,  kişinin  içinde
               Öğrendiğimiz çoğu şeyi unutuyoruz,                               bulunduğu  grubun  bilgi  dağarcığı
               unutmamak için ne yapmalıyız? Ne-                                ve  tecrübeleridir.  Beyin  elde  edilen
               den unutuyoruz?” gibi pek çok soru                               sonuçları  yetersiz  bulursa  çözüm
               sorarız.  Bu  sorular  bizi  “Bu  sorunu                         düşünür  ve  çözüme  ulaşmak  için
               çözmek  için  hangi  yöntemi  seçme-                             daha  büyük  değişiklikler  yapar.  Bu
               liyiz?” sorusuna götürür. En çok bi-                             seviyede  beynin  problem  çözme
               lene sorarız: “Bu durumla ilgili en iyi   sonuç çıkarma yeteneklerinin tümü.”   kapasitesi  %18’le  ilk  iki  seviyeden
               çözümünüz  nedir?”  ve  sorular  ardı   Ruh  bilimi  terimi  olarak  ise  “soyut-  daha  düşüktür.  Beyin,  yapacağı  bü-
               ardına uzar, gider.             lama,  öğrenme  ve  yeni  durumlara   yük  yenilikleri  nasıl  yapacağını  bul-
                                               uyma  yeteneklerinin  toplamı”  olarak   mak  için,  ait  olduğu  küçük  grubun
               Sizin aklınıza gelen benim de aklıma   tanımlanmaktadır.        daha  genişine  başvurur.  Geniş  gru-
               geldi: Evet, yapay zekâ. Bir bakalım,                           bun  tecrübelerini,  kendi  tecrübesi
               acaba bildiklerimiz bizi nereye kadar   Beynimiz  herhangi  bir  problemle   hâline getirir. Geniş grupla çalışırken
               götürebilir?                    karşılaştığında bu durumla nasıl baş   farklı sektörleri barındıran bir çevreyle
                                               ediyor?  Zekâmız  problemi  çözmek   tanışır. Bu çevreden aldığı yeni bilgi-
               Beynimiz genlerimizle belirlenmiş bir   için  nasıl  bir  yöntem  izliyor?  Sov-  ler  yardımıyla,  aradığı  bilgiyi  tanım-
               yapıya,  ağırlığa,  çalışma  prensibine   yetler  Birliği’nde  bir  patent  subayı   ladığı bir kavrama dönüştürür. Beyin
               sahiptir.  Bir  yandan  yeni  şeyler  öğ-  olan Genrich S. Altshuller (Genriç S.        problemleri  çözmede  artık  dördün-
               renmeye  olanak  sağlarken  diğer  ta-  Altşulır), 1946’da, patentlerle ilgili in-  cü  seviyeye  erişmiştir.  Eğer  beyin,
               raftan  öğrendiklerimizi  hafıza  olarak   celemelerinde iki önemli sorunu fark   problemler karşısında, şimdiye kadar
               adlandırdığımız  bölüme  kaydeder.   etmişti:                   edindiği tecrübeleri kendi içinde eritir
               Hisleri,  duyguları  oluştururken  man-                         ve yeniden şekillendirirse yeni bir bu-
               tıklı  kararlar  verebilmek  için  her  an   Öne sürülen fikirler aslında bazı kav-  luşa imza atar. Tüm bilginin kullanıl-
               tetiktedir.  Beyin  yeni  şeyler  öğren-  ramların tekrarlanmasıdır.  dığı beşinci seviye, buluş evresidir ve
               mek,  kullanılmayan  bilgilerin  yerine                         nadir görülen bir durumdur.
               yenilerini  koymak  için  çalışır  ya  da   Soruna  getirilen  çözümler,  başka
               artık  hatırlanmak  istenmeyen  anıları   problemleri  doğurarak  bir  çelişkiler   Eğer yapay zekânın bu anlatılanlarla
               yok etmek için unutmayı sağlar (de-  matrisi oluşturur.         olan ilgisini merak ediyorsanız, konu-
               mans  etkisi).  Öğrenmeyi,  denemeyi                            nun zihnimizde tam olarak yer etme-
               ve düşünmeyi bırakmadığımız sürece   Bu sorunları çözmek için, içinde pek   sini birkaç örnekle sağlayalım. Uzun
               beynimizin gerçekleştirdiği bu işlem-  çok tekniği barındıran bir fikir üretme   ve  yorucu  işlemleri  yapabilecek  bir
               ler sürekli devam eder.         yöntemi olan TRIZ’ı [Teoriya Resheni-  makinenin  öğrenmesi  ve  karşılaştığı
                                               ya  Izobretatelskikh  Zadatch  (Yaratıcı   sorunları  çözmesi  beklenen  bir  şey
               Peki  zekâ  diye  adlandırdığımız  şey   Problem Çözme Teorisi)] geliştirmiş-  değildi.  Bunu  başarmak  için  uzun
               nedir?  Zekâ  beynin  hangi  bölümün-  tir. Bu yöntemden sizlere niçin bah-  bir süreç yaşandı. İlk olarak, satranç
               de saklıdır? Zekâ, Türk Dil Kurumuna   settiğimi  düşünebilirsiniz.  Çünkü  bu   oynamak için tasarlanan bilgisayarın
               göre şöyle tanımlanmış: “İnsanın dü-  teori  aslında  beynimizin  problemleri   belleği yoktu. Tecrübelere göre karar
               şünme, akıl yürütme, nesnel gerçek-  nasıl çözdüğünü veya zekâmızın so-  veremez.  Sadece  satranç  alanında
               leri  algılama,  kavrama,  yargılama  ve   runlara  nasıl  yaklaştığını  özetlemek-  uzmanlaşabilen, çevresindeki durum
                                               tedir.





                 18
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11