Page 77 - Fen Lisesi Fizik 12 | 1. Ünite
P. 77

1.


                                         ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEÖLÇME VE DEĞERLENDİRME                    ÜNİTE






            B) 16, 17 ve 18. Soruları aşağıdaki metne göre cevaplayınız.


            Yatay virajlar, kara yolları için en önemli konulardan
            biridir. Yol güvenliği açısından virajların geometrik
            standartları çok iyi ayarlanmalıdır. Sürtünme kuvve-
            tinin yanı sıra yola eğim verilerek (yolun bir kena-
            rının kaldırılması) virajın araçları savurma ve devir-
            me etkisi azaltılır. Yatay virajların yarıçap seçimleri
            de çok önemlidir. Virajlara girişte güvenlik için en
            önemli etken giriş hızıdır. Viraj ne kadar eğimli ise
            hız  da  o  derece  yavaş  olmalıdır.  Viraja  yüksek  bir
            hızla  girilmesi  hem  görüş  mesafesini  olumsuz  et-
            kileyecek hem de virajlarda araçların savrulmasına
            neden olacaktır.




             Ekin, ailesiyle arabayla seyahat ederken arabanın keskin virajlı yollarda yaptığı dönüşlerde aracın içinde-
             kilerin dönüşe ters yönde hareket ettiğini fark eder. Bunun üzerine yolu ve araç içindekileri daha dikkatli
             izlemeye başlar. Birçok araç tipi varken araç viraja gelmeden önce gördüğü hız sınırı tabelasında neden tek
             bir hız sınırı değeri yazdığını ve kamyonlarla arabaların aynı hız sınırına uymasının temelinde yatan nedeni
             merak etmeye başlar. Bunun üzerine Ekin, "Virajda güvenli geçiş nasıl olmalı?" sorusunu araştırırken 2016   93
             yılına ait yolların geometrik özelliklerine göre trafik kaza istatistiklerini incelemeye başlar.






             Tablo: 2016 Yılına Ait Geometrik Özelliklerine Göre Yolların Trafik Kaza İstatistikleri

             Tüm Yollar                   Kaza Sayısı            Ölü Sayısı                Yaralı Sayısı
             Düz yol                   40      233           3  073             83    890

             Yatay viraj                8     482             602               17 748

             Düşey eğimsiz viraj        38       622          2  684            80   201

             Düşey eğimli viraj         12   876            993                 27    435



            16. Tablo incelendiğinde yolların geometrik durumuna göre kaza sayıları ile ölü ve yaralı sayıları
                   arasındaki oran aynı mıdır?

            17. Düşey eğimsiz viraj ile düşey eğimli viraj verilerinin istatistiksel değerlerini karşılaştırıp yorumlayınız.

            18. Verilen yollardaki kaza sayıları, ölü sayısı ve yaralı sayısı birlikte düşünüldüğünde hangi yolun
                   daha güvenli olduğunu düşünüyorsunuz? Sebebini açıklayınız.
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81