Page 25 - Fen Lisesi Fizik 12 | 2. Ünite
P. 25
2.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ÜNİTE
15. Özdeş yay ve özdeş cisimlerden oluşan yay sar-
kaçlarına aynı genlikle şekillerdeki gibi basit har-
monik hareket yaptırılıyor.
Y
X
Z
m m m
Sarkaçların periyotları sırasıyla T x T y T z olduğu-
na göre bunlar arasındaki ilişki nedir? (Sürtün-
meler önemsizdir.)
Cem, dedesinden kalma antika bir sarkaçlı saati
evine götürmek için asansöre biner. Asansör hızla- A) T x =Ty>T z B) T x >T y >T z C) T x =T y =T z
narak yukarı çıkarken sarkaçlı antika saatte bir fark- D) T x >T y =T z E) T x =T z >T y
lılık gözlemler ve saatin bozulduğunu düşünür.
11. Cem’in sarkaçlı saatin bozulduğunu düşün-
mesinin sebebi ne olabilir?
123
16. m kütleli cisim yay sarkacına bağlanıp basit
12. Asansörün hızlanarak yukarı çıkması sarkaçlı harmonik hareket yaptırıldığında cismin pe-
saatte nasıl bir değişiklik oluşturmuş olabilir? riyodu T olmaktadır.
13. Asansör aşağı hızlanarak inseydi sarkaçlı
saatte nasıl bir değişiklik olurdu?
C) Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları okuyunuz
ve doğru seçeneği işaretleyiniz.
14. Denge konumundan geçen bir cismin yaptığı m
basit harmonik hareketin uzanım denklemi,
r π
x= 10.sin cm'dir. Hareketlinin periyodu ve Yayın boyu yarıya düşürülüp basit harmonik
t
3
t=0,5 s sonraki uzanımı aşağıdakilerden hareket yaptırıldığında cismin yeni periyodu
hangisidir? kaç T olur?
Periyot (s) Uzanım (cm) 2 2
A) B) 1 C) D) 2 E) 4
2 2
2 2
A) 6 5
B) 4 5
C) 6 4
D) 4 5
E) 2 6