Page 59 - Girişimcilik (Tüm Kitap)
P. 59
lik, bayilik, distribütörlük, franchising (frençayzing) veya yeni bir işletme kurma
yoluyla giderilir. Bütün bu iş kurma sürecinde iş fikri vardır.
Dünyadaki milyonlarca girişimcinin hikâyesine bakıldığında birçok iş fikri
kaynağı görülmektedir. Bu kaynakların en önemlileri tüketiciler, var olan işlet-
meler, dağıtım kanalları, devlet ve AR-GE faaliyetleridir.
Bir iş fikrinin ortaya çıkarılmasında 3 temel yol vardır. Bunlar; fayda, atılım
ve yeniliktir.
Fayda: Bir mal veya hizmetin insan ihtiyaçlarını karşılama özelliğidir. Her-
hangi bir mal veya hizmetin belirli miktarının tüketiminden alınan zevk, sağlanan
tatmin demektir. Örneğin Genel Ağ aracılığı ile alışveriş yapmak, ödemeleri Ge-
nel Ağ ile yapmak.
Atılım: Herhangi bir konuda ilerleme, ilerleme çabası, hamle, atak, ileri git-
me olarak tanımlanır. Örneğin otomatik makinelere (pizzamatik, çaymatik vb.)
para atılarak satış yapılması.
Yenilik: Yeni olma durumu, eskimiş olanı yararlı ve yeterli olan yenisi ile
değiştirme demektir. Örneğin cep telefonunda 4,5G sistemine geçilmesi.
İş fikri bulabilmenin yolları şu şekilde sıralanabilir:
1. Girişimci adayı yeni bir fikir geliştirebilir.
2. Başkasının fikrini model alabilir veya değiştirerek kullanabilir.
3. Başka birisinden iş fikri satın alabilir.
Bir iş fikri bulunduktan sonra ilk olarak araştırma yapılmalıdır. Bu iş fikri
o toplumun sosyokültürel yapısına uygun mu, rakip firmaların durumu, ihtiyaç
tespiti vb. araştırmalar yapıldıktan sonra bilgi, yetenek ve tecrübelerimize uygun
olup olmadığı araştırılır. Teknolojik gelişmeler takip edilerek uygulanabilirliği
tespit edilir. Teoriden pratiğe doğru iş fikri geliştirilir.
1. DERS İÇİ ETKİNLİK
Aşağıdaki nesnelerden birini seçiniz. Seçtiğiniz nesne için beş dakika içeri-
sinde olabildiğince çok sayıda değişik kullanım şekli bulmaya çalışınız. Üretti-
ğiniz fikirleri sınıf ortamında paylaşınız.
Ataç: ..............................................................................................................
........................................................................................................................
Kompakt Disk (CD): .....................................................................................
.......................................................................................................................
Sandalye: .......................................................................................................
........................................................................................................................
Ayna : ...............................................................................................................
........................................................................................................................
57