Page 79 - Girişimcilik (Tüm Kitap)
P. 79

• Tedarikçilere uygun fiyat belirlemek ve ödeme taahhütlerinin yerine getiril-
                   mesini sağlamak, doğal çevreyi korumak ve ekolojik dengeyi bozmamak.
                 • Topluma karşı iş ahlakı normlarına uymak, toplumun değerlerini zedeleme-
                   mek, toplumsal bazı faaliyetlere sponsor olmak.
                 • Rakiplerle haksız rekabette bulunmamak, onları suçlayıcı ve aşağılayıcı ifa-
                   delerden kaçınmak.
                 • Devlete ve yerel yönetimlere karşı sorumluluklarını yerine getirmek.
                 • Bağlı olunan meslek odalarına üye aidatlarını ödemek, yönetimde aktif gö-
                   revler almak, seçimlere katılmak.
                 • Finans kurumlarına ödemelerini zamanında yapmak, doğru mali tablolar sun-
                   mak.
                   3. İşletmenin varlığını sürdürmesi, büyüme ve gelişmesi: İşletmeler be-
               lirli bir süre için faaliyet göstermek veya belirli bir büyüklüğü korumak amacıyla
               kurulmaz. İşletmenin varlığını sürdürmesi, zaman zaman ortaya çıkan fırsatları
               değerlendirmesi ve yine zaman zaman ortaya çıkan tehditleri bertaraf etmesi ile
               mümkündür. Bu fırsatlar ve tehditler; işletmelerin büyümesi, küçülmesi, varlığını
               sona erdirmesi veya devam ettirmesi önemlidir. İşletmelerin varlığını sürdürmesi
               hem o işletme hem de istihdamın sürekliliği açısından büyük önem arz etmekte-
               dir. İşletmelerin gelişmesi devletin gelirlerini artıracak ve yeni istihdam imkânarı
               oluşturacaktır.



                 1.     DERS İÇİ ETKİNLİK


                    Çok Uluslu Bir İşletme Olan ABC’ye Yönelik Bir Araştırma
                    Çok uluslu ABC işletmesi yönetim kurulu üyeleri, Etiyopya’dan 5.500.000
                dolarlık alacağın istenmesine yönelik bir kararın altına imza atmışlardır. 100 yılı
                aşkın ömrü olan şirketin bu kararı milyonlarca kişinin tepkisine sebep olmuştur.
                Şirket zaten geri kalmış ülkelere, anne sütü yerine kullanılan süt maması satarak
                ticari kazanç elde ettiğinden yıllardır eleştirilerin odağında bulunmaktadır. Eti-
                yopya’nın, 80 milyonluk nüfusunun, 35 milyonu yoksullukla yaşam savaşı ver-
                mektedir. Bununla birlikte nüfusun 12 milyonu ise açlıkla mücadele etmektedir.
                Ayrıca UNICEF’in verilerine göre Etiyopya nüfusunun sadece %22’si standart-
                lara uygun içme suyu kullanmaktadır. Bu oran ABD’de ise %100’dür.
                    19. yüzyılın sonlarında kurulan ve bugün gıda sektöründe en yakın rakibi-
                nin iki katı büyüklüğünde olan ABC’nin 2008 yılında satışları 120.980.000.000
                avrodur. ABC, dünya üzerindeki 130 ülkede sayısı 400’e yaklaşan fabrikaları,
                220.000 çalışanı, yaklaşık 10.000 çeşit ürünüyle her gün 2.000.000.000 tüketi-
                ciye ulaşmakta ve bu yönleriyle dünyanın en büyük gıda şirketi olma özelliği-
                ni elinde bulundurmaktadır. Bununla birlikte dünyada AAA kredi notuna sahip





                                                 77
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84