Page 81 - Girişimcilik (Tüm Kitap)
P. 81
ması, bu plana uygun bir örgüt yapısının oluşturulması, planların uygulanması,
koordinasyonun sağlanması ve uygulama sonuçlarının kontrol edilmesi süreci-
ne yönetim denir. Yönetim başka bir tanımla başkaları aracılığı ile iş görmektir.
Yönetim, diğer tüm fonksiyonların hayata geçirilmesi bakımından temel olma
özelliğine sahiptir.
2. Üretim: İşletme girdilerinin (emek, girişimci, sermaye, ham madde, mal-
zeme, bilgi vb.) çıktılara dönüştürüldüğü sürece üretim denir. Çıktılardan kaste-
dilen mal veya hizmetlerdir.
3. Finans: İşletmenin ihtiyaç duyduğu fonların (para ve para cinsinden ifade
edilebilen kaynaklar) uygun zaman ve şartlarda temin edilmesi, bu fonların işlet-
me içinde uygun alanlarda kullanılması ve bu kullanım sonucunda ortaya çıkabi-
lecek fazlalığın (kârın) değerlendirilmesinin sağlanmasına finans denir.
4. Pazarlama: Üretilen mal veya hizmetlerin üreticiden tüketiciye ulaştırıl-
ması sürecine kısaca pazarlama denir. Daha geniş bir tanımla, tüketicilerin bek-
lenti, ihtiyaç ve önceliklerini belirleyerek bunlara uygun üretimin yapılmasının
sağlanması, üretilen bu mal veya hizmetlerin tüketicilere ulaştırılması ve satış
sonrasında da bazı hizmetlerin verilmesi pazarlama olarak tanımlanmaktadır.
Yukarıdaki fonksiyonların dışında işletmelerde başka fonksiyonlar da bulu-
nur. Bunlar;
• İnsan Kaynakları Yönetimi: İşletmelerin, ihtiyaç duyduğu insan kayna-
ğının temin edilmesi, çalışanların işe alışmalarının sağlanması, hizmet içi eğitim
ile gelişmelerinin sağlanması, kariyerlerinin planlanması, performanslarının de-
ğerlendirilmesi, hak ettiği ücretin verilmesi, özlük haklarının korunması, kaliteli
bir iş ortamında çalışmalarının sağlanması ve uygun bir şekilde işlerine son veril-
mesi insan kaynakları yönetimi olarak tanımlanır.
• Muhasebe: İşletmenin varlıkları ve kaynakları üzerinde değişme yaratan
mali nitelikteki işlemlere ait belgeleri kaydetmek, sınıflandırmak, özetlemek,
analiz etmek, bilgi vermek ve yorumlamak suretiyle ilgili kişi ve kurumlara rapor
hâlinde sunan birimdir.
• Araştırma Geliştirme: Araştırma ve geliştirme fonksiyonu bir ürünün,
sürecin, yöntemin, uygulamanın veya sistemin ortaya çıkarılması için yapılan
çalışmalardır.
• Halkla İlişkiler: İşletmelerin işletme içinde veya dışında bulunan tüm ku-
rum ve kuruluşlarla olumlu ilişkiler geliştirmesi çabalarının tümüne halkla ilişki-
ler denir. Halkla ilişkiler işletme içi ve dışı olmak üzere iki alt bölümde incelenir.
İşletmedeki çalışanların istek ve önerilerinin değerlendirilmesi yani kısaca çalı-
şanlarla olumlu ilişkiler geliştirilmesi işletme içi halkla ilişkiler olarak tanımla-
nır. İşletme dışı halkla ilişkiler ise işletmenin çevresinde bulunan ve işletme ile
ilgili tüm kurum ve kuruluşlarla işletme arasındaki olumlu ilişkileri kapsar.
• Satın Alma: İşletmenin faaliyetleri esnasında ihtiyaç duyduğu her türlü
ham madde, malzeme, makine, teçhizat veya sarf malzemesinin temin edilme-
sidir.
79