Page 47 - İşletme (Tüm Kitap)
P. 47
özendirmeyi amaçlar. İşletme mevcut faaliyetlerini devam ettirirken yeni projeler için
finans kaynağı olarak da kâra ihtiyaç duyar. Ticari işletmeler, bunun gibi çeşitli sebepler-
den kâr etmeyi ön planda tutar.
Topluma Hizmet Etmek: İşletmeler, bir toplum içinde hayatlarını devam etti-
rirken kâr etmenin yanında topluma hizmet etme amacını da gerçekleştirir. İşletmenin ilk
amaçlarından biri de katma değer oluşturmaktır. Örneğin işletme, bünyesinde çalışanlara
iş vererek istihdam yaratır. Devlete kârdan vergi ödeyerek toplumun refahını yükseltir.
Bütün bunlar topluma katkı sağlar. Belediye, vakıf, dernek ve aşevleri gibi öncelikli ama-
cı topluma hizmet olan işletmelerden de söz edilebilir.
Varlığını devam ettirmek: İşletmeler, sürekli çalışmayı amaçlayarak kurulur.
Yok olma ve piyasadan çekilmeyi düşünmez. İşletmenin varlığını devam ettirmesi, kâr
etme ve topluma hizmet etme amacı arasında tutarlı bir denge kurmasına bağlıdır. Kısa
sürede aşırı miktarda kâr etmek isteyen işletme, ya mal ve hizmeti yüksek fiyattan satacak
ya da kalitesiz üretim yaparak maliyeti düşürecektir. Bu da işletmenin kısa vadede kâr et-
mesini sağlamakla birlikte uzun vadede varlığını devam ettirememesine neden olacaktır.
1.2. İşletmenin Özel Amaçları
Çalışanlarına Yeterli Ücret Vermek, İşletmede İstihdamı Sürekli Kılmak:
İşletmenin, çalışanlarına tatmin edici ücret ödemesi onların daha verimli çalışmalarını
sağlar. Verimli çalışmalar, kâra katkıda bulunur. Kârlı bir işletmede istihdam sürekli olur
ve artış gösterir.
Tüketiciye Nitelikli Mal ve Hizmet Sunmak: İşletme sahibi, tüketicilerin is-
tediği nitelikte mal ve hizmeti sunarak üretmiş olduğu mal ve hizmete talepte bulun-
malarını sağlar. Ürünlere olan talep, işletmenin hem kârlılığını hem de varlığını devam
ettirmesini etkiler.
Uzun Vadede Büyümeyi Hedef Hâline Getirmek: İşletme, uzun dönemde en
yüksek kâra ulaşmak ister. Bunun nedeni, büyüyerek varlığını devam ettirme arzusudur.
Bazı işletmeler, mevcut durumlarını geliştirerek kapasitelerini arttırmayı, farklı alanlarda
faaliyet göstermeyi amaç edinebilir. Böylece hem iç hem de uluslararası piyasada etkili
ve daha güçlü olur.
45

