Page 164 - Biyoloji 9 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 164

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                       BİYOLOJİ 9
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                    Kavram Öğretimi  79
            2. ÜNİTE     : HÜCRE > 2.1. Hücre
            Kavram       : Bilimsel Yöntem
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Çıkarım Yapma Becerisi, Hipotez Kurma Becerisi

             Çalışmanın Adı                         PLANLI ÇALIŞMALI                               20 dk.

             Çalışmanın Amacı  Bilimsel yöntem basamaklarını açıklayabilme.


             Ayşe’nin çevresinde gördüğü bitkilerdeki değişim dikkatini çekiyor. Bu değişime sebep olan faktörlerin
             neler olabileceğini sorguluyor. Bu konuda annesine sorular soruyor.












                                                            —Ayşeciğim;  su,  bitkilerin  büyümesinde  etkili
              —Anne, bu bitkinin büyümesine sebep olan nedir?
                                                               bir faktördür.
              —Anne eğer bitkilerin büyümesinde su gerekli ise su- —Ben de aynı fikirdeyim. O zaman suyun bitki-
                 lanmayan bitkilerin büyümemesi gerekir değil mi?  lerin büyümesine etkisini araştıralım.
                                                            —Aynı türe ait, birbirinin aynısı ve eşit büyük-
                                                               lükte  üç  menekşe  fidesi  alalım.  Bu  fideleri
                                                               toprak  yapıları  aynı  olan  eşit  büyüklükteki
                                                               saksılara dikelim. Saksıları aynı sıcaklık ve
                                                               ışık  şiddetinde    bir  ortama  bırakalım.  Sak-
              —Bu araştırmayı nasıl yapabiliriz?
                                                               sıların birincisine su vermeyelim. İkincisine
                                                               30 ml, üçüncüsüne 60 ml su verelim. Bitki-
                                                               lerdeki  gelişimi  inceleyerek  suyun  bitkinin
                                                               büyümesinde  etkisi olup olmadığını değer-
                                                               lendirelim.
                                                            —Ayşeciğim su vermediğimiz birinci saksıdaki
                                                               bitkinin yaprakları solmuş.
                                                               İkinci saksıdaki bitkinin yaprakları büyümüş
                                                               ve canlı.
                                                               Üçüncü saksıdaki bitkinin yaprakları ise ikin-
                                                               ci saksıya göre daha büyük ve daha canlı.
              Deney sonucunda ne oldu?
                                                            —Ayşeciğim, bu deney sayesinde suyun me-
                                                               nekşe bitkisinin büyümesi üzerindeki etkisini
                                                               gözlemlemiş  olduk.  Deney  sonuçları  bizim
                                                               beklediğimiz gibi oldu. Deney sonucu bek-
                                                               lediğimiz gibi olmasaydı yeniden deney yap-
                                                               mak zorunda kalırdık.





            1.  Ayşe’nin annesiyle birlikte yapmış oldukları bu deneydeki hipotez nedir? Deneyin sonucu kurulan
                hipotez ile uyuşmakta mıdır?








                                                                                                   161
   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169