Page 164 - Biyoloji 9 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 164
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
BİYOLOJİ 9
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı Kavram Öğretimi 79
2. ÜNİTE : HÜCRE > 2.1. Hücre
Kavram : Bilimsel Yöntem
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Çıkarım Yapma Becerisi, Hipotez Kurma Becerisi
Çalışmanın Adı PLANLI ÇALIŞMALI 20 dk.
Çalışmanın Amacı Bilimsel yöntem basamaklarını açıklayabilme.
Ayşe’nin çevresinde gördüğü bitkilerdeki değişim dikkatini çekiyor. Bu değişime sebep olan faktörlerin
neler olabileceğini sorguluyor. Bu konuda annesine sorular soruyor.
—Ayşeciğim; su, bitkilerin büyümesinde etkili
—Anne, bu bitkinin büyümesine sebep olan nedir?
bir faktördür.
—Anne eğer bitkilerin büyümesinde su gerekli ise su- —Ben de aynı fikirdeyim. O zaman suyun bitki-
lanmayan bitkilerin büyümemesi gerekir değil mi? lerin büyümesine etkisini araştıralım.
—Aynı türe ait, birbirinin aynısı ve eşit büyük-
lükte üç menekşe fidesi alalım. Bu fideleri
toprak yapıları aynı olan eşit büyüklükteki
saksılara dikelim. Saksıları aynı sıcaklık ve
ışık şiddetinde bir ortama bırakalım. Sak-
—Bu araştırmayı nasıl yapabiliriz?
sıların birincisine su vermeyelim. İkincisine
30 ml, üçüncüsüne 60 ml su verelim. Bitki-
lerdeki gelişimi inceleyerek suyun bitkinin
büyümesinde etkisi olup olmadığını değer-
lendirelim.
—Ayşeciğim su vermediğimiz birinci saksıdaki
bitkinin yaprakları solmuş.
İkinci saksıdaki bitkinin yaprakları büyümüş
ve canlı.
Üçüncü saksıdaki bitkinin yaprakları ise ikin-
ci saksıya göre daha büyük ve daha canlı.
Deney sonucunda ne oldu?
—Ayşeciğim, bu deney sayesinde suyun me-
nekşe bitkisinin büyümesi üzerindeki etkisini
gözlemlemiş olduk. Deney sonuçları bizim
beklediğimiz gibi oldu. Deney sonucu bek-
lediğimiz gibi olmasaydı yeniden deney yap-
mak zorunda kalırdık.
1. Ayşe’nin annesiyle birlikte yapmış oldukları bu deneydeki hipotez nedir? Deneyin sonucu kurulan
hipotez ile uyuşmakta mıdır?
161