Page 168 - Biyoloji 9 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 168

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                       BİYOLOJİ 9
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                    Kavram Öğretimi  81
            2. ÜNİTE     : HÜCRE > 2.1. Hücre
            Kavram       : Kontrollü Deney
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Deney Düzeneği Kurma ve Yapma Becerisi

             Çalışmanın Adı                            SIRA SENDE                                  40 dk.

             Çalışmanın Amacı  Kontrollü deney düzeneği kurabilme.
            Yönerge: Aşağıdaki metinde verilen “deney düzeneği” ve “kontrollü deney” bilgilerini okuyunuz ve bu
                      bilgiler ışığında deney düzeneğini uygulayarak soruları cevaplayınız.

                         Bir olayı gözlemlemek ve onun nasıl olduğunu anlamak için araştırma yap-
                         mak  iyi  bir  yöntem  olmasına  rağmen  bazen  sonuca  ulaşmak  için  yeterli
                         olmayabilir. Bu yüzden bilimsel bilgiye ulaşmanın en önemli noktalarından
                         birisi deney yapmaktır. Peki, neden bu kavram sadece deney adını almıyor
                         da “kontrollü deney’’ olarak isimlendiriliyor?

             Deneyin Adı: Difüzyon Hızına Etki Eden Faktörler
             Deneyin Amacı: Sıcaklığın difüzyon hızına etkisi.
             Araç Gereç: Diyaliz tüpü oluşturmak için 30 cm uzunluğunda 2 adet kuru bağırsak, mezür, 2 adet
             beher (veya ısıya dayanıklı cam kap), nişasta çözeltisi, iyot çözeltisi, su, ip, ısıtıcı (ocak).


            Uygulama Basamakları
                    ▶ Bu gereçlerle iki ayrı düzenek kuracağınıza dikkat ediniz.
                    ▶ Kuru bağırsakları bir gece önceden yumuşaması için suda bekletiniz.
                    ▶ Bağırsakların bir ucunu bağlayarak her ikisinin içine 50 ml nişasta çözeltisi koyunuz.
                    ▶ Cam kaplara (beherlere) 300 ml su ekleyiniz ve bir tanesini ısıtıcının üzerine koyarak suyu 50
                   dereceye kadar ısıtınız.
                    ▶ Cam kapların her ikisine de (beherlere) 20 damla iyot çözeltisi damlatınız.
                    ▶ Bağırsakların açık kalan uçlarını bir iple bağlayarak 300 ml su dolu beherlere bırakınız.
                    ▶ İki diyaliz tüpünü de aynı anda su dolu kaba bıraktığınızdan emin olunuz.
                    ▶ Bir süre bekleyerek her iki kapta da oluşacak renk değişimini gözlemleyiniz.
                    ▶ Renk değişim sürelerini not ediniz.

            Örnek deney düzeneği








                                         İyot çözeltisi damlatılan beherler



                                        Nişasta çözeltisi bulunan bağırsaklar           Isıtıcı

              NOT: Nişasta ve iyot çözeltisi bir araya geldiklerinde koyu mavi renk oluştururlar.
              NOT: Nişasta ve iyot moleküllerinin büyüklükleri şu şekilde örneklendirilebilir:


                                        }  İyot molekülü                     }  Nişasta molekülü
                                            (Temsilî)
                                                                                   (Temsilî)



                                                                                                   165
   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173