Page 170 - Biyoloji 9 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 170

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
                                                                                       BİYOLOJİ 9
            Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı                    Kavram Öğretimi  82
            3. ÜNİTE     : CANLILAR DÜNYASI > 3.1. Canlıların Çeşitliliği ve Sınıflandırılması
            Kavram       : Sınıflandırma
            Genel Beceriler  : Eleştirel Düşünme Becerisi
            Alan Becerileri  : Çıkarım Yapma Becerisi, Sınıflandırma Yapma Becerisi

             Çalışmanın Adı                    NEDEN SINIFLANDIRIYORUZ?                            20 dk.

             Çalışmanın Amacı  Sınıflandırmanın amacını açıklayabilme.

            Yönerge: Sınıflandırma ile ilgili olarak verilen metinden ve görsellerden faydalanarak soruları cevaplayınız.


            Büyük bir markete alışverişe gittiğinizde almak istediklerinizi daha
            kolay  bulmanızı  sağlamak  için  yandaki  görselde  görüldüğü  gibi
            gruplamalar yapılmıştır. Örneğin donmuş ürünler bir yere, temizlik
            malzemeleri  bir  yere  ve  içecekler  de  bir  bölgeye  toplanarak  daha
            kolay bulunabilmesi sağlanmıştır. Market içerisinde çok fazla çeşit
            ürün bulunduğu için böyle bir gruplama yapılmasaydı alışverişte bazı
            zorluklar ortaya çıkardı. Ayrıca ürünlerin sınıflandırılmasının birçok
            avantajı vardır. Bulunmalarını ve karşılaştırılmalarını kolaylaştırma-
            nın dışında gıdalar ile sağlığa zararlı olabilecek deterjan, çamaşır
            suyu gibi maddelerin farklı kısımlara yerleştirilmesi sonucunda gıda-
            lara gıdalara temas etmeleri de önlenir.


            İnsanlar canlıları da sınıflandırma gereği duymuştur. Doğada çok fazla canlı türü yaşamaktadır. Doğada-
            ki canlıların sınıflandırılması için de birçok sebep bulunur. Canlıların hepsini ayrı ayrı inceleyip özellikle-
            rini tanımlamak imkânsızdır. Canlılar adlandırılırken farklı bölgelerde farklı isimler kullanılabilir. Örneğin
            aşağıdaki görselde verilen ayçiçeği ile bundan elde edilen çekirdeğin bölgelere göre farklı adları vardır.
            Bu nedenle insanlar canlıları bazı özelliklerine göre gruplar hâlinde sınıflandırarak kolaylık sağlamaya
            çalışmıştır. Canlıların sınıflandırılması birçok sorunun daha kolay cevaplanabilmesini sağlamıştır.


                                              Bu canlının adı nedir?
                                                                         Çekirdek?
                               Çiğdem?









                           Günebakan?                                    Ay çekirdeği?






            1.  Canlıların sınıflandırılmasının amaçları nelerdir? Gerekçesiyle açıklayınız.

















                                                                                                   167
   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174   175