Page 174 - Biyoloji 9 | Kavram Öğretimi Kitabı
P. 174
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
BİYOLOJİ 9
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı Kavram Öğretimi 84
3. ÜNİTE : CANLILAR DÜNYASI > 3.1. Canlıların Çeşitliliği ve Sınıflandırılması
Kavram : Sınıflandırma
Genel Beceriler : Eleştirel Düşünme Becerisi
Alan Becerileri : Çıkarım Yapma Becerisi
Çalışmanın Adı DOĞAL SINIFLANDIRMA 20 dk.
Çalışmanın Amacı Canlılarda doğal sınıflandırmayı çeşitli örnekler üzerinden açıklayabilme.
Yönerge: Doğal sınıflandırma ile ilgili verilen aşağıdaki çalışma yaprağından yararlanarak soruları
cevaplayınız.
Tarihçesi Kriterler
f�lament�
-
zerl�kler�n� tesp�t etmek �ç�n:
• DNA ve prote�n benzerl�ğ�,
• Vücut s�metr�s�n�n benzerl�ğ�,
L�nnaeus, Systema Naturae [S�stema Natura • Embr�yonel gel�ş�m evreler�n�n benzerl�ğ�,
(Doğanın S�stem�)] adlı eser�mde 8.500 b�tk� • B�yok�myasal özell�kler�n benzerl�ğ�,
ve 5.236 hayvan türünü tanımlamıştır. • Hücresel yapılarının benzerl�ğ�,
Günümüzde de geçerl� olan doğal (f�logene- • Anatom�k benzerl�kler,
t�k) sınıflandırmayı, homolog organlar ve • F�zyoloj�k benzerl�kler,
kalıtsal benzerl�kler temel�ne dayandırmıştır. • Organların köken� (homoloj�) g�b� takso-
nom�k kr�terler kullanılır.
Doğal
Örnek Olanlar Sınıflandırma Örnek Olmayanlar
İnsan Ked� Bal�na Yarasa
kolu bacağı yüzgec� kanadı
Yarasanın ve s�neğ�n kanadı analog organa
Görseldek� dört organ homolog organa ör- yan� homolog olmayan organlara örnekt�r.
nek göster�leb�l�r. Aynı kem�k yapılarına Yarasanın kanadı, kas ve kem�kten; s�neğ�n
sah�p olmasına rağmen �nsanın kolu, tutma- kanadı �se zarsı yapıdan oluşmasına rağmen
ya; ked�n�n bacağı, koşmaya; bal�nanın yüz- her �k�s�n�n de görev� uçmayı sağlamaktır.
gec�, yüzmeye; yarasanın kanadı uçmaya Homolog organların görevler� aynı ya da
yarar. farklı olab�l�r.
171