Page 107 - Coğrafya 9 | Kavram Öğretimi Çalışması
P. 107
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Kavram Öğretimi 71
Öğretim Programları ve Ders Kitapları Daire Başkanlığı COĞRAFYA 9
4. ÜNİTE : ÇEVRE VE TOPLUM > 4.1. Doğal Çevre ve İnsan > 4.1.2. Doğal Çevreyi Kullanma Biçimleri
Kavram : Doğal Denge
Genel Beceriler : İletişim ve İş Birlikli Çalışma Becerisi
Alan Becerileri : Coğrafi Sorgulama Becerisi
Çalışmanın Adı DOĞAL DENGE Mİ, DENGESİZLİK Mİ? 30 dk.
Çalışmanın Amacı Doğal denge kavramını yorumlayabilme.
Gerekli Malzemeler: Balık kılçığı diyagramı
1. Yönerge: Balık kılçığı diyagramını öğrencilerin metinden ve metinle ilgili ön bilgilerden yararlanarak
doldurmalarını sağlayınız.
2. Yönerge: Aşağıdaki balık kılçığı etkinliğinde doğal dengenin bozulması temel problem olarak,
insanların atmosfere, litosfere, biyosfere ve hidrosfere müdahalesi de alt nedenler olarak
gösterilmiştir.
* Bu etkinlikte öğrencileri dört gruba ayırınız.
* Arka sayfada verilen balık kılçığı diyagramını çoğaltarak gruplara dağıtınız.
* Her grubun, kendilerine verilen dokümandaki doğal dengenin bozulmasının dört alt ne-
denine bağlı diğer nedenleri ayrıntılı bir şekilde tespit ederek diyagramı tamamlamalarını
sağlayınız.
İnsanların ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla doğal çevrede meydana getirdikleri deği-
şiklikler sanayi ve teknolojinin gelişmesiyle hem çeşitlenmiş hem de önemli ölçüde artış
göstermiştir. Atmosfer, litosfer, hidrosfer ve biyosferde yapılan bu değişimler zaman
içerisinde beklenmedik sorunlara yol açmıştır. Bu sorunların çözümünde doğal dengeyi
bozan nedenlerin tespit edilmesi, sorunların ortadan kaldırılması veya sorunlara karşı
önlem alınabilmesi için çok önemlidir.
Atmosfere Litosfere
müdahale müdahale
Doğal dengenin
bozulması
Hidrosfere Biyosfere
müdahale müdahale
Görsel: Balık kılçığı diyagramı
103